Indian locomotive class WCAM-1 elektromos mozdony

Az Indian locomotive class WCAM-1 elektromos mozdony különleges szerepet játszott az indiai vasúti hálózatban, mivel kombinált erőforrásainak köszönhetően képes volt mind elektromos, mind dízel-vontatási rendszerekben hatékonyan működni.

Történeti háttér és gyártás

A WCAM-1 osztályú elektromos mozdonyok az indiai vasúti rendszer meghatározó elemei voltak, amelyeket kifejezetten a kettős áramellátású vonalakra terveztek. Ezen mozdonyokat a Bharat Heavy Electricals Limited (BHEL) gyártotta 1973-tól kezdődően. Az 1970-es években India megkezdte a vasúti hálózatának modernizálását és elektromosítását, amelynek egyik fontos lépése volt a WCAM-1 mozdonyok bevezetése.

A mozdonyok kifejlesztésének célja volt a 1500V DC és a 25kV AC feszültségű vonalakon történő közlekedés biztosítása, amely lehetővé tette a zökkenőmentes működést az áramellátás változásai esetén. Több mint egy tucat ilyen mozdony készült, amelyeket az indiai államvasút használt.

Technikai jellemzők

A WCAM-1 mozdonyok hibrid hajtásrendszerrel rendelkeztek, amely lehetővé tette a dual áramellátás használatát. A hajtásukat az elektromos motor biztosította, amely a villamos energiát használta fel a vonat mozgatására. A mozdonyok hajtási kapacitása elérte a 2890 kW teljesítményt, ami lehetővé tette a hatékony közlekedést mind személy, mind tehervonatok esetében.

  • Tengelyelrendezés: Co-Co
  • Maximális sebesség: 120 km/h
  • Teljesítmény: 2890 kW
  • Villamos rendszer: 1500V DC és 25kV AC

Szolgálati történelem

A WCAM-1 mozdonyok az indiai vasút kulcsfontosságú részei voltak, különösen a Mumbai környéki elővárosi és távolsági vonalakon. Az áramellátás váltása miatt különösen fontos volt a zökkenőmentes átállás biztosítása, amelyet ezek a mozdonyok sikeresen megoldottak. Működésük során nemcsak személyszállító, hanem tehervonatok vontatásában is részt vettek.

A WCAM-1 mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból a modernizációs törekvések részeként, helyettük újabb és hatékonyabb modelleket vezettek be. Az utolsó példányokat 2000-es évek elején selejtezték ki.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyik WCAM-1 mozdony múzeumban lenne megőrizve vagy nosztalgiavonatokként használnák.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a WCAM-1 mozdonyok nem váltak ikonikus jelképpé, a kettős áramellátású megoldásuk révén kiemelkedő szerepet játszottak az indiai vasúti közlekedés fejlődésében. A rajongók körében a mozdonyok a technológiai innováció egyik korai példájaként vannak számon tartva.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Tengelyelrendezés Co-Co
Teljesítmény 2890 kW
Maximális sebesség 120 km/h
Villamos rendszer 1500V DC, 25kV AC

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_locomotive_class_WCAM-1

Képek

Források: Wikipédia, Google