Indian locomotive class WCG-1 elektromos mozdony

Az Indian locomotive class WCG-1 elektromos mozdony a XX. század elején forradalmasította az indiai vasúti közlekedést, egy erős és megbízható megoldást kínálva a hegyi pályákon történő közlekedéshez.

Történeti háttér és gyártás

Az Indian locomotive class WCG-1 elektromos mozdonyt 1928-ban gyártották az angliai Metropolitan Vickers és a Vickers Armstrongs közreműködésével. Az indiai vasúti hálózat fejlesztése során merült fel az igény egy új, korszerű elektromos mozdonyra. A tisztán elektromos hajtású WCG-1 sorozat kifejlesztésének elsődleges célja az volt, hogy segítsen megbirkózni a nehéz hegyi terepen történő közlekedéssel, különösen a Mumbai-Pune szakaszon. Az indiai államvasút volt a megrendelő, és összesen 41 példány készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A WCG-1 mozdony pure villamos hajtású, amelyet elektromos motorok működtettek. A tengelyelrendezése Co-Co, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán három-három hajtott tengely található. A mozdony maximális sebessége elérte a 80 km/h-t, és elsősorban tehervonatok vontatására használták. Jellemzően a hegyi pályaszakaszokon teljesített jól, ahol az erős motoroknak köszönhetően képes volt bonyolult terhelést cipelni.

Szolgálati történelem

A WCG-1 sorozatot főként az indiai vasúti hálózat hegyvidéki szakaszain vetették be, különösen a Mumbai és Pune közötti útvonalon. Az 1928-as gyártási év után hosszú időn keresztül megbízhatóan üzemeltek, amíg végül a technológiai fejlődés miatt lecserélték őket modernebb elektromos mozdonyokra. A kivonásuk a forgalomból fokozatosan történt meg az 1970-es évek végére.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg néhány WCG-1 mozdony megmaradt, és megtekinthetőek Indiában vasúti múzeumokban. Bár már nem aktív szolgálatot teljesítenek, ezek a megőrzött darabok történelmi emlékekként szolgálnak, bemutatva az indiai vasúti fejlődés fontos szakaszát.

Érdekességek és kulturális hatás

A WCG-1 mozdonyok az évek során sok becenevet kaptak, közöttük a „Crocodile” elnevezést is, amely a mozdony egyedi, hosszú és lapos formájának köszönhető. Továbbá a vasúttörténet rajongóinak körében is népszerűek lettek, és gyűjthető modellváltozatok is készültek belőlük különböző méretarányokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1928
Tengelyelrendezés Co-Co
Maximális sebesség 80 km/h
Példányszám 41

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_locomotive_class_WCG-1

Képek

Források: Wikipédia, Google