Történeti háttér és gyártás
Az Indian locomotive class YDM-4 egy dízelmozdony, amelyet az indiai vasúti hálózat igényeire fejlesztettek ki. A mozdonyt a kanadai Montreal Locomotive Works (MLW) gyártotta először 1961-ben. Az YDM-4 sorozat a közepes szélességű nyomtávú vonalakra lett tervezve, és a dízelmozdonyok korának egyik jelentős modellje volt. Az YDM-4 gyártását az évek során különböző üzemek folytatták, köztük az indiai Diesel Locomotive Works (DLW) is. A mozdonyok elsősorban India számára készültek, de néhány példány exportra is került más országokba. Az összesen gyártott mennyiség meghaladta az 550 darabot, ami a típust az egyik leggyakoribbá tette az indiai vasúti hálózaton.
Technikai jellemzők
Az YDM-4 egy dízel-elektromos hajtásrendszerrel ellátott mozdony. Teljesítménye körülbelül 700 lóerő, ami lehetővé tette számára, hogy hatékonyan teljesítsen a közepes távolságú vonalakon. A mozdony maximális sebessége 100 km/h körül van, ami elegendő a legtöbb normál üzemhez az indiai viszonyok között. Az YDM-4 tengelyelrendezése Co-Co, ami azt jelenti, hogy mind a hat tengelye hajtott, ezzel biztosítva a szükséges vonóerőt. A fékrendszere légfékkel működik, ami megbízható fékezést tesz lehetővé a különféle terhelési körülmények között.
Szolgálati történelem
Az YDM-4 mozdonyokat széles körben alkalmazták India-szerte, főként a közepes szélességű nyomtávú vonalakon. Szerepük igen sokrétű volt: mind személy-, mind tehervonatok vontatására használták őket. A mozdonyok hosszú ideig szolgálatban maradtak, köszönhetően a megbízhatóságuknak és a könnyű karbantarthatóságuknak. Bár idővel a modern mozdonyok fokozatosan felváltották őket, a YDM-4 néhány példánya még mindig aktívan üzemel az indiai vasútvonalakon.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár az YDM-4 mozdonyok nagy része már kikerült a forgalomból, néhány példány megőrzésre került különböző múzeumokban vagy nosztalgiajáratokon. Ezek a megőrzött példányok fontos szerepet játszanak az indiai vasúti történelem bemutatásában. Jelenleg is folyamatban vannak kezdeményezések további példányok megőrzésére és helyreállítására.
Érdekességek és kulturális hatás
Az YDM-4 mozdony nem csupán a vasúti közlekedés szerves része volt, hanem a kultúrában is nyomot hagyott, mint az indiai vasút egyik ikonikussá vált gépe. Modellvasúti formában is léteznek változatai, ami a vasútrajongók körében népszerűvé teszi. Az ilyen típusú mozdonyok gyakran feltűnnek indiai filmekben, ahol a vidék autentikus ábrázolásának egyik eszközeként szolgálnak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 700 lóerő |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Fékrendszer | Légfék |