Történeti háttér és gyártás
A JŽ sorozat 441-es elektromos mozdonyt a jugoszláv államvasutak (Jugoslovenske Železnice, JŽ) számára fejlesztették ki. A gyártás az 1960-as évek végén kezdődött, aminek fő célja a vasúti szolgáltatás modernizálása volt a Balkán térségében. A mozdonyokat a svéd ASEA vállalat tervei alapján készítették licenc alatt Jugoszláviában, és a gyártás 1968-ban kezdődött meg.
A sorozatot kifejezetten nagy távolságú és nehéz személyszállító vonatok vontatására tervezték, így jól alkalmazható volt a változatos jugoszláv vasúthálózaton. A gyártás során számos példány készült, hogy kielégítse a jugoszláv vasutak növekvő igényeit.
Technikai jellemzők
A JŽ 441 mozdony egy elektromos hajtásrendszert használ, amelyet egyenáramú motorok működtetnek. A mozdony maximális sebessége 120 km/h, amely ideális volt a gyorsvonatok üzemeltetésére.
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
- Teljesítmény: 3,400 kW
- Hossz: 15,82 méter
- Magasság: 4,3 méter
- Feszültség: 25 kV 50 Hz AC
- Fékrendszer: Elektropneumatikus fékek
- Vezérlés: Kézi vezérlés, analóg műszerfal
Szolgálati történelem
A JŽ 441 mozdonyokat széles körben használták Jugoszlávia területén különböző típusú személyszállító vonatokkal. A mozdonyok különösen elővárosi és gyorsvonatok üzemeltetésére voltak alkalmasak. A mozdonyok használatban maradtak a jugoszláv állam felbomlása után is, több ország vasúttársasága is átvette őket, például Szerbia és Horvátország.
Mivel a mozdonyok rendkívül megbízhatónak bizonyultak, sok példányukat még évtizedekkel később is használták, bár több modernizációt is végrehajtottak rajtuk az idők során.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A JŽ 441 sorozat mozdonyainak néhány példánya ma is megtalálható különböző múzeumokban a Balkán térségében. Ezek a gépek fontos részét képezik a jugoszláv vasúti történelemnek, és több helyen kiállították őket, hogy tisztelegjenek a korszak előtti vasúti mérnöki teljesítmények előtt.
Érdekességek és kulturális hatás
A JŽ 441 mozdonyok beceneve a „Kennedy”, mivel a mozdonyok orrkialakítása hasonlított John F. Kennedy amerikai elnök arcára, legalábbis a jugoszláv vasutasok szerint. A mozdonyok a modellvasút-gyűjtők körében is népszerűek, számos méretarányos modell készült, amelyeket különböző vasútmodell-kiállításokon is bemutatnak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/JŽ_series_441
Képek
Források: Wikipédia, Google