JL18 (EMD) dízelmozdony

A JL18 (EMD) dízelmozdony a megbízhatóság és teljesítmény példája, jellegzetes kialakítása révén hatékonyan szolgál a nagyvasúti hálózatokban.

Történeti háttér és gyártás

A JL18, más néven CIE 181 Class dízelmozdonyokat az Electro-Motive Division (EMD) gyártotta 1966-ban. Ezeket az egységeket az Irish Railways, pontosabban a Córas Iompair Éireann (CIE) rendelte meg, hogy korszerűsítsék a dízelmozdony-flottájukat. Az 1960-as években a vasúti társaságok világszerte a gőzmozdonyokról dízel és elektromos mozdonyokra váltottak, hogy hatékonyabbá és megbízhatóbbá tegyék az üzemeltetést.

Az EMD amerikai vállalat ekkoriban kiváló hírnévnek örvendett a dízelmozdonyok gyártása terén. A JL18 modelleket kifejezetten az ír piac igényeire szabták, a helyi vasúti hálózat követelményei szerint tervezve. A sorozat összesen 12 mozdonyból állt, amelyek Írország különböző részein teljesítettek szolgálatot.

Technikai jellemzők

A JL18 dízelmozdonyok a GM-EMD GT18U modellek közé tartoznak, és dízel-elektromos hajtással rendelkeztek. Ez azt jelenti, hogy a dízelmotor által termelt energiát generátor konvertálta elektromos árammá, amely a villanymotorokat táplálta. Az egységek maximális teljesítménye körülbelül 1865 lóerő volt, amely elegendő volt a nehéz tehervonatok és hosszabb személyvonatok vontatásához is.

  • Tengelyelrendezés: Co-Co
  • Maximális sebesség: körülbelül 130 km/h
  • Hossz: 15.54 méter
  • Magasság: 3.91 méter
  • Futómű: Ötödik generációs rugózott alváz
  • Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszer

Szolgálati történelem

A JL18 mozdonyokat széles körben használták Írországban az 1960-as évek végétől kezdve. Elsősorban tehervonatok és hosszú távú személyvonatok vontatására alkalmazták őket. Az erőteljes motorjuknak és a megbízható hajtásrendszerüknek köszönhetően az ír vasúti hálózat egyik oszlopos tagjai lettek.

A mozdonyokat az 1980-as évek végéig aktívan használták, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a modernebb és hatékonyabb dízelmozdonyok javára.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A JL18 mozdonyok közül néhány megmaradt példányt Írországban őriznek különböző vasúti múzeumokban és nosztalgiavonatokban is részt vesznek. Ezek a mozdonyok ma már nem szolgálnak mindennapi szállítási célokat, de időnként bemutató utakat indítanak velük a vasútbarátok és turisták számára.

Érdekességek és kulturális hatás

A JL18 mozdonyok az ír vasúti történelem fontos részét képezik, és az ír vasútbarátok körében nagy népszerűségnek örvendenek. Modellvasúti változataikat is népszerűvé tették, különösen a helyi gyártók, amelyek méretarányos modelljeiket piacra dobták. A mozdonyok fotói és modellek időről időre megjelennek különböző vasúti kiadványokban és könyvekben is, mint a vasúti technológia egy fontos mérföldköve.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1865 lóerő
Tengelyelrendezés Co-Co
Maximális sebesség 130 km/h
Hossz 15.54 méter
Magasság 3.91 méter
Fékrendszer Pneumatikus

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/CIE_181_Class

Képek

Források: Wikipédia, Google