Történeti háttér és gyártás
A JL18, más néven CIE 181 Class dízelmozdonyokat az Electro-Motive Division (EMD) gyártotta 1966-ban. Ezeket az egységeket az Irish Railways, pontosabban a Córas Iompair Éireann (CIE) rendelte meg, hogy korszerűsítsék a dízelmozdony-flottájukat. Az 1960-as években a vasúti társaságok világszerte a gőzmozdonyokról dízel és elektromos mozdonyokra váltottak, hogy hatékonyabbá és megbízhatóbbá tegyék az üzemeltetést.
Az EMD amerikai vállalat ekkoriban kiváló hírnévnek örvendett a dízelmozdonyok gyártása terén. A JL18 modelleket kifejezetten az ír piac igényeire szabták, a helyi vasúti hálózat követelményei szerint tervezve. A sorozat összesen 12 mozdonyból állt, amelyek Írország különböző részein teljesítettek szolgálatot.
Technikai jellemzők
A JL18 dízelmozdonyok a GM-EMD GT18U modellek közé tartoznak, és dízel-elektromos hajtással rendelkeztek. Ez azt jelenti, hogy a dízelmotor által termelt energiát generátor konvertálta elektromos árammá, amely a villanymotorokat táplálta. Az egységek maximális teljesítménye körülbelül 1865 lóerő volt, amely elegendő volt a nehéz tehervonatok és hosszabb személyvonatok vontatásához is.
- Tengelyelrendezés: Co-Co
- Maximális sebesség: körülbelül 130 km/h
- Hossz: 15.54 méter
- Magasság: 3.91 méter
- Futómű: Ötödik generációs rugózott alváz
- Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszer
Szolgálati történelem
A JL18 mozdonyokat széles körben használták Írországban az 1960-as évek végétől kezdve. Elsősorban tehervonatok és hosszú távú személyvonatok vontatására alkalmazták őket. Az erőteljes motorjuknak és a megbízható hajtásrendszerüknek köszönhetően az ír vasúti hálózat egyik oszlopos tagjai lettek.
A mozdonyokat az 1980-as évek végéig aktívan használták, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a modernebb és hatékonyabb dízelmozdonyok javára.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A JL18 mozdonyok közül néhány megmaradt példányt Írországban őriznek különböző vasúti múzeumokban és nosztalgiavonatokban is részt vesznek. Ezek a mozdonyok ma már nem szolgálnak mindennapi szállítási célokat, de időnként bemutató utakat indítanak velük a vasútbarátok és turisták számára.
Érdekességek és kulturális hatás
A JL18 mozdonyok az ír vasúti történelem fontos részét képezik, és az ír vasútbarátok körében nagy népszerűségnek örvendenek. Modellvasúti változataikat is népszerűvé tették, különösen a helyi gyártók, amelyek méretarányos modelljeiket piacra dobták. A mozdonyok fotói és modellek időről időre megjelennek különböző vasúti kiadványokban és könyvekben is, mint a vasúti technológia egy fontos mérföldköve.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1865 lóerő |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Maximális sebesség | 130 km/h |
Hossz | 15.54 méter |
Magasság | 3.91 méter |
Fékrendszer | Pneumatikus |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/CIE_181_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google