JNR Class 9600 gőzmozdony

A JNR Class 9600 gőzmozdony a 20. század elején jelentős előrelépést hozott Japán iparának és közlekedésének, megbízhatóságával és sokoldalúságával több évtizeden át szolgálta a vasúthálózatot.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class 9600 gőzmozdony Japán egyik ikonikus vasúti járműve, amelyet 1913-ban kezdtek gyártani. A mozdonyt a Japán Állami Vasút (JNR) számára fejlesztették ki azzal a céllal, hogy megbízható és erős tehermozdonnyal gazdagítsák a flottát. A gyártásáért a Kisha Seizo Company, a Nippon Sharyo és más fontos japán gépgyártó vállalatok feleltek. A mozdonyok gyártása 1913-tól egészen 1926-ig tartott, és összesen 770 példány készült belőlük. A Class 9600 mozdony a különböző japán vasúttársaságok igényeit szolgálta ki, ám elsősorban a JNR számára készült.

Technikai jellemzők

A JNR Class 9600 gőzmozdony hajtásrendszerét a gőz biztosította, amelyet a szén tüzelésével állítottak elő. A mozdony 1’C tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely egyetlen vezető- és három hajtott tengelyt jelentett. A maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt, ami a korabeli tehermozdonynak megfelelőnek számított. A gőzmozdony hossza körülbelül 17,5 méter, és fűtőfelülete mintegy 170 négyzetméter volt. A fékrendszere sűrített levegővel működött, ami biztosította a megfelelő megállást.

Szolgálati történelem

A Class 9600 mozdonyok Japán egész területén szolgálatot teljesítettek, főként tehervonatok vontatásában. Megbízhatóságuknak köszönhetően széles körben alkalmazták őket, és jelentős szerepet játszottak a háború utáni újjáépítésben is. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból az 1960-as és 1970-es években, amikor a dízel- és elektromos mozdonyok kezdtek elterjedni. Bár ezek a mozdonyok már nem állnak aktív szolgálatban, néhány példány megmaradt történelmi emlékként.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos JNR Class 9600 mozdonyt megőriztek, és ma is megtekinthetők különböző múzeumokban Japánban. Ezek a megőrzött mozdonyok nemcsak emlékeztetnek egy fontos történelmi korszakra, hanem a vasúti technológia fejlődésének is tanúbizonyságai. Egyes példányok nosztalgiavonatokban is részt vesznek, lehetőséget adva a látogatóknak, hogy megtapasztalják a gőzmozdonyok varázsát.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class 9600 mozdonyok nem csak a vasúti történelem részét képezik, hanem a japán kulturális örökség részét is. Több modellvasútgyártó is készített méretarányos verziókat a rajongók számára, akik szívesen gyűjtik a régi vonatok kicsinyített másait. Továbbá, a gőzmozdonyok gyakran tűnnek fel japán filmekben és televíziós sorozatokban, erősítve a nosztalgiát és a múlt iránti tiszteletet.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év: 1913
Gyártási darabszám: 770
Maximális sebesség: 70 km/h

Hivatkozások

Forrás

Képek

Források: Wikipédia, Google