JNR Class C12 gőzmozdony

A JNR Class C12 gőzmozdony az 1930-as években készült Japánban, és hatékonyan szolgálta a kisebb távolságú személyszállítást, a vasúti hálózat fontos részévé válva.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class C12 egy prominens gőzmozdony, amelyet Japánban fejlesztettek ki az 1930-as években. A mozdonyt a Nippon Sharyo, Kawasaki és Kisha Seizo gyártotta. Elsődleges célja a könnyebb személyvonati és teherforgalmi szolgálat biztosítása volt. A gyártást 1932-ben kezdték meg, és összesen 282 példány készült el egészen 1947-ig. Az alkalmazott technológia és a megjelenésével kapcsolatos igények az akkori japán vasúti közlekedés fejlődésére reflektáltak.

Technikai jellemzők

A JNR Class C12 egy 2-6-2-es tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet szén tüzelésű kazán hajt. A mozdony maximális sebessége körülbelül 85 km/h volt, és főként közepes távolságú személyszállításra és könnyű teherforgalomra használták. Az alacsonyabb súlyának köszönhetően kiválóan alkalmas volt a szűkebb vasúti pályákon történő közlekedésre is. A mozdony hossza körülbelül 13,8 méter volt, míg a kémény magassága megközelítette a 3,8 métert.

Szolgálati történelem

A C12 mozdonyokat a Japán Nemzeti Vasút (JNR) üzemeltette széles körben. A mozdonyok főként elővárosi és helyi vonatok vontatására szolgáltak. Az 1970-es évekre azonban a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, helyüket dízel és elektromos mozdonyok vették át. A gőzmozdonyok szolgálati idejüket végig kitartóan és megbízhatóan töltötték, baleseti hírekről nincs kiemelkedő feljegyzés. A 20. század közepére a vasúti modernizáció során a C12 mozdonyok jelentős részét selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Japánban néhány JNR Class C12 mozdonyt megőriztek múzeumokban és nosztalgia-vonatok részeként. Például a Gifu Prefektúrában található Oigawa Vasúttársaság egy működőképes példányt tart fenn, amelyet népszerű turistavonatok húzására használnak. Ezek a nosztalgikus élmények lehetőséget biztosítanak a látogatók számára, hogy átéljék a múlt vasúti közlekedésének hangulatát.

Érdekességek és kulturális hatás

A C12 mozdony jelentős helyet foglal el a japán vasúti történelemben és kultúrában. Modellvasúti változatai is kedveltek, különösen a japán vasútmániákusok körében. A mozdony jellegzetes dizájnja számos vasúti modell gyártót ihletett meg, és gyakran jelenik meg történelmi fényképeken és vasúti kiadványokban. Bár nem szerezte meg a világhírnevet, mégis ikonikus szereplője maradt a vasúti történelemnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1932
Maximális sebesség 85 km/h
Tengelyelrendezés 2-6-2
Hossz 13,8 m
Magasság 3,8 m
Gyártott darabszám 282

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google