Történeti háttér és gyártás
A JNR Class C12 egy prominens gőzmozdony, amelyet Japánban fejlesztettek ki az 1930-as években. A mozdonyt a Nippon Sharyo, Kawasaki és Kisha Seizo gyártotta. Elsődleges célja a könnyebb személyvonati és teherforgalmi szolgálat biztosítása volt. A gyártást 1932-ben kezdték meg, és összesen 282 példány készült el egészen 1947-ig. Az alkalmazott technológia és a megjelenésével kapcsolatos igények az akkori japán vasúti közlekedés fejlődésére reflektáltak.
Technikai jellemzők
A JNR Class C12 egy 2-6-2-es tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet szén tüzelésű kazán hajt. A mozdony maximális sebessége körülbelül 85 km/h volt, és főként közepes távolságú személyszállításra és könnyű teherforgalomra használták. Az alacsonyabb súlyának köszönhetően kiválóan alkalmas volt a szűkebb vasúti pályákon történő közlekedésre is. A mozdony hossza körülbelül 13,8 méter volt, míg a kémény magassága megközelítette a 3,8 métert.
Szolgálati történelem
A C12 mozdonyokat a Japán Nemzeti Vasút (JNR) üzemeltette széles körben. A mozdonyok főként elővárosi és helyi vonatok vontatására szolgáltak. Az 1970-es évekre azonban a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, helyüket dízel és elektromos mozdonyok vették át. A gőzmozdonyok szolgálati idejüket végig kitartóan és megbízhatóan töltötték, baleseti hírekről nincs kiemelkedő feljegyzés. A 20. század közepére a vasúti modernizáció során a C12 mozdonyok jelentős részét selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Japánban néhány JNR Class C12 mozdonyt megőriztek múzeumokban és nosztalgia-vonatok részeként. Például a Gifu Prefektúrában található Oigawa Vasúttársaság egy működőképes példányt tart fenn, amelyet népszerű turistavonatok húzására használnak. Ezek a nosztalgikus élmények lehetőséget biztosítanak a látogatók számára, hogy átéljék a múlt vasúti közlekedésének hangulatát.
Érdekességek és kulturális hatás
A C12 mozdony jelentős helyet foglal el a japán vasúti történelemben és kultúrában. Modellvasúti változatai is kedveltek, különösen a japán vasútmániákusok körében. A mozdony jellegzetes dizájnja számos vasúti modell gyártót ihletett meg, és gyakran jelenik meg történelmi fényképeken és vasúti kiadványokban. Bár nem szerezte meg a világhírnevet, mégis ikonikus szereplője maradt a vasúti történelemnek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1932 |
Maximális sebesség | 85 km/h |
Tengelyelrendezés | 2-6-2 |
Hossz | 13,8 m |
Magasság | 3,8 m |
Gyártott darabszám | 282 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google