JNR Class C50 gőzmozdony

A JNR Class C50 gőzmozdony az 1929 és 1933 közötti időszakban készült Japánban, és a modernizálódó ország vasúti közlekedésének ikonikus szereplője lett.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class C50 gőzmozdonyt a Japan National Railways (JNR) fejlesztette ki az 1920-as évek végén, hogy kielégítse az egyre növekvő igényt egy megbízható és hatékony közepes teljesítményű személyszállító mozdonyra. A C50-es szériát 1929-ben kezdték gyártani, és elsősorban azokra az útvonalakra szánták, ahol a korábbi típusok már nem voltak elegendően hatékonyak. A mozdonyokat a Kobe-i Railway Factory és a Hitachi gyártotta, összesen 154 darabot.

Technikai jellemzők

A JNR Class C50 gőzmozdony három hajtott tengellyel és egy futó tengellyel rendelkezett, amely 2-6-0 tengelyelrendezésként ismert. A gőzmozdonyokat általában szénnel fűtötték, amelyek kazánjai akár 14,5 atmoszféra nyomást is képesek voltak biztosítani. A C50 maximális sebessége körülbelül 95 km/h volt, ami kiváló teljesítményt nyújtott abban az időben. A mozdony hossza megközelítőleg 17 méter volt, és körülbelül 50 tonnás önsúlyú volt.

Szolgálati történelem

A C50-eseket elsősorban Japánban használták, és széles körben elterjedtek a JNR személyszállító vonalakon. A mozdonyok beváltak mind elővárosi, mind távolsági vonalakon is. Az 1950-es évek közepére azonban a dízel- és elektromos mozdonyok megjelenése miatt a gőzmozdonyok fokozatosan háttérbe szorultak, és a C50-eseket az 1960-as évek végére kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Japánban még mindig találhatóak megőrzött példányok a C50-es sorozatból. Ezek közül néhány múzeumokban látható kiállításra, például a Kyoto-i Vasúti Múzeumban. Bár a legtöbb megmaradt példány statikus kiállításként szolgál, néhány alkalommal nosztalgiavonatként is működésbe állították őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class C50 modelljei népszerűek a modellvasút-rajongók körében, több híres japán modellgyártó is készített méretarányos változatokat. A C50-es mozdonyok jellegzetes formájuk miatt gyakran jelentek meg japán filmekben és televíziós műsorokban, mint a régi idők vasúti közlekedésének szimbólumai.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1929
Tengelyelrendezés 2-6-0
Maximális sebesség 95 km/h
Önsúly 50 tonna
Hossz 17 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_C50

Képek

Források: Wikipédia, Google