JNR Class C51 gőzmozdony

A JNR Class C51 gőzmozdony a japán vasúti történelem büszkesége, amely gyorsított menetidejével és elegáns kialakításával a modern gőzmozdonyok úttörője volt.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class C51 gőzmozdonyt a Japán Államvasutak (JNR) fejlesztette ki, és a Nippon Sharyo, valamint a Kawasaki Sharyo társaságok gyártották. Az első C51 mozdony 1919-ben gördült ki a gyártósorról. A fejlesztést az 1920-as évekre jellemző gyorsvonati igények kielégítésére tervezték. A mozdony hatékonysága és sebessége révén hamar népszerűvé vált a személyszállításban.

Technikai jellemzők

A JNR Class C51 egy 4-6-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet egy nagy teljesítményű gőzhajtásrendszer működtetett. A mozdony maximális sebessége elérte a 95 km/órát, amely akkoriban kiemelkedő teljesítménynek számított. A C51 mozdonyok jellemzően 19,5 méter hosszúak voltak, és nagy tüzelőanyag-tartályokkal rendelkeztek, amelyek hosszabb utakat tettek lehetővé az újratöltés nélkül.

Szolgálati történelem

A C51 mozdonyokat Japánban széleskörűen alkalmazták személyszállítási célokra az 1920-as és 1930-as években. Azonban a 20. század közepére a dízel- és elektromos mozdonyok fejlesztése háttérbe szorította a gőzmozdonyokat. A legtöbb C51 mozdonyt az 1950-es évek végére kivonták a forgalomból, bár néhány példány még az 1970-es évekig szolgált.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egy-két C51 mozdony ma is megtekinthető Japán vasúti múzeumaiban, bár a legtöbbjük már nem működőképes. Ezek a megőrzött darabok a vasúti történelem fontos relikviái, amelyek bemutatják a gőzmozdonyok evolúcióját és fontosságát Japán közlekedéstörténetében.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class C51 mozdonyok Japánban nagy tiszteletnek örvendenek, és a rajongók körében is népszerűek. Modellvasút gyártók gyakran készítenek kicsinyített verziókat, hogy a vasútbarátok otthoni környezetben is élvezhessék a C51-ek látványát és hangulatát. Ezek a modellek az idősebb generációk számára nosztalgikus emlékeket idézhetnek, míg a fiatalabbaknak betekintést nyújtanak a múlt közlekedési innovációiba.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1919
Tengelyelrendezés 4-6-2
Maximális sebesség 95 km/h
Hossz 19,5 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_C51

Képek

Források: Wikipédia, Google