JNR Class C52 gőzmozdony

A JNR Class C52 gőzmozdony az 1920-as évek Japán vasúti történelmének kulcsszereplője volt, modern tervezésével és megbízhatóságával hozzájárulva a hatékony közlekedéshez.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class C52 egy jeles képviselője a japán gőzmozdonyoknak, amelyet az 1928-as évben gyártottak. A mozdonyt a Japán Állami Vasút (Japanese National Railways, JNR) igényeinek megfelelően fejlesztették ki, válaszul a nagyobb sebességre és teljesítményre vonatkozó igényekre a belföldi vasúthálózaton. A C52 osztályú mozdonyokat a Kawasaki és a Mitsubishi konszern gyártotta. A gyártás éve 1928 volt, és összesen 3 példány készült el ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A JNR Class C52 egy gőzmozdony, amely 4-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkezik. Ez a pacific típusú elrendezés ideális volt a hosszabb távolságokon történő személyszállításhoz, mivel lehetővé tette a nagyobb sebességet és stabilitást. A mozdony maximális sebessége elérhette a 100 km/h-t, ami akkoriban kimagaslónak számított Japánban. Továbbá, a C52 kiemelkedett a modern formatervezésével és hatékony működésével.

Szolgálati történelem

A JNR Class C52 gőzmozdonyokat elsősorban a nagyobb városokat összekötő gyorsvonatok vontatására használták. A kiemelkedő sebességüknek köszönhetően különösen népszerűek voltak a hosszabb távolságokon. A mozdonyokat azonban viszonylag rövid ideig használták, mivel a gőzmozdonyok helyét lassan átvették a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok. A C52 sorozatot a 20. század közepéig használták, de a pontos selejtezésük időpontja nem részletezett az elérhető forrásokban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon nincsenek megőrzött példányai a JNR Class C52 gőzmozdonyoknak. Ez részben a korlátozott példányszámnak és a gyors technológiai fejlődésnek köszönhető, amely szükségtelenné tette a régebbi típusok fenntartását. Múzeumokban sem található meg ezen mozdonyok egyetlen példánya sem.

Érdekességek és kulturális hatás

Annak ellenére, hogy a JNR Class C52 csak korlátozott ideig állt szolgálatban, fontos szerepet játszott a japán vasúti közlekedés fejlődésében. A gyorsvonatok meghatározó szereplőjeként sok ember utazásai során találkozott vele, és a gőzmozdonyok iránti nosztalgia egyik szimbóluma lett. Modellvasúti változatai nem ismertek, de a japán vasúttörténet iránt érdeklődők között számon tartják mint a gőzmozdonyos korszak emblematikus képviselőjét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés: 4-6-2
Maximális sebesség: 100 km/h
Gyártási év: 1928
Példányszám: 3

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_C52

Képek

Források: Wikipédia, Google