JNR Class C59 gőzmozdony

A japán ipari csoda részeként a JNR Class C59 gőzmozdony a 20. század közepén kiemelkedett elegáns kialakításával és teljesítményével, lenyűgözve a vasúti közlekedés rajongóit.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class C59 gőzmozdonyt a Japán Nemzeti Vasút (JNR) részére fejlesztették ki. Az 1941-ben kezdődő gyártás célja az volt, hogy egy hatékony és erős gőzmozdonnyal szolgálják ki a nagy távolságú személyszállító vonalakat. Az első példányok 1941-től láttak napvilágot, válaszul a növekvő személyszállítási igényekre a második világháború idején.

A gőzmozdonyokat a Kawasaki, a Kisha Seizo és a Mitsubishi vállalatok gyártották. A gyártás során összesen 173 mozdony készült el, melyeket a Japán Nemzeti Vasútnak szállítottak le. A gyártás főként Japán belső piacát célozta meg, az export nem játszott jelentős szerepet.

Technikai jellemzők

A JNR Class C59 egy gőzmozdony volt, amelyet a 4-6-2 Pacific tengelyelrendezéssel terveztek. Ez a konfiguráció nagy stabilitást és sebességet biztosított, különösen a hosszú távú személyszállító vonatok számára.

  • A mozdony maximális sebessége elérte a 100 km/h-t.
  • A teljesítménye körülbelül 3.000 lóerő volt, ami megfelelő erőt biztosított a vonatok vontatásához.
  • A mozdonynak nem volt utasférőhelye, mivel kifejezetten vontató célra készült.
  • A vezérlés hagyományos mechanikus rendszert használt, a fékrendszer pedig gőzvezérelt fékekkel működött.

Szolgálati történelem

A C59 gőzmozdonyok Japánban szolgáltak, főként nagy távolságú személyszállító vonatok vontatására. Az 1950-es és 1960-as években a C59 volt a csúcsteljesítményű mozdony a Japán Nemzeti Vasúton belül, azonban a dízel és elektromos mozdonyok megjelenése a gőzmozdonyok visszaszorulását eredményezte.

A mozdonyokat végül az 1970-es években vonták ki a forgalomból, mivel a modern technológiák átvették a gőz szerepét, és a JNR folyamatosan átállt a dízel- és villamos vontatásra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A JNR Class C59-ból néhány példány megmaradt megőrzési céllal. Ezek közül néhány Japánban található múzeumokban, de működőképes állapotban egyik sem maradt fenn. A megmaradt darabok elsősorban kiállítási tárgyként szolgálnak, emléket állítva a japán mozdonygyártás történetének.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a JNR Class C59 nem vált olyan ikonikus mozdonytípussá, mint néhány más korabeli modell, a vasútrajongók körében mégis népszerű maradt. Továbbá, a modellvasút-gyártók készítettek méretarányos modelleket, amelyek a vasúti modellezés világában tovább őrzik a mozdony emlékét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés: 4-6-2 Pacific
Maximális sebesség: 100 km/h
Teljesítmény: 3.000 LE

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_C59

Képek

Források: Wikipédia, Google