JNR Class C61 gőzmozdony

A JNR Class C61 gőzmozdony a japán vasúttörténet ikonikus alakja, amely az 1940-es évek végén modern megoldásaival nagyban hozzájárult a szigetország közlekedési fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class C61 gőzmozdonyt a Japán Állami Vasút készítette a második világháború utáni időszakban, pontosabban 1947-től. A mozdony tervezésének fő célja az volt, hogy hatékonyabb és erősebb vontatási megoldást kínáljon az ország újjáépülő vasútvonalai számára. A C61-es osztály az első japán gőzmozdony típus, amely 4-6-4 típusú tengelyelrendezéssel (Hudson) rendelkezik. Összesen 33 darabot gyártottak ebből a típusból, amelyeket főként személyszállításra használtak.

Technikai jellemzők

A JNR Class C61 gőzmozdony 4-6-4 tengelyelrendezéssel készült, amelyen a gőz hajtásrendszer biztosította a mozgást. Ez a konstrukció lehetővé tette a stabil és gyors vonatütemet, különösen a hosszabb útvonalakon. A mozdony maximális sebessége elérte a 100 km/h-t, ami akkoriban kiemelkedőnek számított. A mozdony méretei közé tartozik a 20 méteres hossz és a 4,4 méteres magasság. A C61-es mozdony strapabíró futóművel rendelkezett, amely jól bírta a különböző terepviszonyokat.

Szolgálati történelem

A C61-es mozdonyokat főként Japánban alkalmazták, ahol személyszállító vonatok vontatásáért feleltek. A második világháború utáni időszakban nagy szükség volt a hatékony távolsági közlekedésre, és a C61-es osztály fontos szerepet játszott ebben. A mozdonyok a JNR modernizációs programjának részét képezték, és a személyszállító vonatok élvonalában helyezkedtek el az 1960-as évek végéig. A dízelmozdonyok és az elektromos vonatok megjelenésével azonban a C61-eseket fokozatosan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A JNR Class C61 mozdonyok közül néhány megőrzött példány található Japánban, amelyeket különböző múzeumok őriznek. Ezek közül egyes példányok működőképes állapotban maradtak fenn, és részt vesznek nosztalgiautakon, bemutatókon. A híres Otaru Múzeum, valamint a Saitama Railway Museum tartogat egy-egy példányt ebből a típusból.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class C61 gőzmozdony nem csak a vasúttörténet részét képezi, hanem a japán kultúra egy szeletét is. A mozdony számos vasútmodellező számára ismerős lehet, hiszen különböző modellgyártók kínálatában is elérhető. Ezek a modellek különböző méretarányokban kaphatók, így a vasútmodellezés szerelmesei is élvezhetik a C61 aprólékos részleteit. A mozdonyt gyakran emlegetik a rajongók körében, és több kiadványban, valamint vasúti tematikájú filmekben is megjelent.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 4-6-4 (Hudson)
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 20 méter
Magasság 4,4 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_C61

Képek

Források: Wikipédia, Google