Történeti háttér és gyártás
A JNR Class C62 gőzmozdony Japán egyik legjelentősebb vasúti járműve, melyet az 1940-es évek végén fejlesztettek ki az utasszállító vonatok sebességének és hatékonyságának növelése érdekében. Az 1948-as évben kezdődött a gyártása a Nippon Sharyo és a Kawasaki Heavy Industries közreműködésével. A mozdonyok az akkor még Japán Állami Vasútak (JNR) néven működő vasúttársaság számára készültek.
A Class C62 volt az ország legnagyobb és leggyorsabb gőzmozdonya, amelyet személyszállító vonatok vontatására terveztek. Összesen 49 darabot gyártottak belőle 1948 és 1949 között. Ezek a mozdonyok az amerikai típusú „Hudson” osztályú mozdonyok alapján készültek, de japán igények szerint módosították őket.
Technikai jellemzők
A JNR Class C62 gőzmozdonyok a technikai fejlettség csúcsát képviselték a gőzmozdonyok területén. Ezek a mozdonyok 4-6-4 tengelyelrendezéssel készültek, amely lehetővé tette a nagyobb sebesség elérését és a stabilabb futást. A mozdonyok hajtását gőz biztosította, és kifejezetten nagy teljesítményűek voltak, hogy gyors személyszállító vonatok élén közlekedhessenek.
A mozdony maximális sebessége körülbelül 130 km/h volt, ami akkoriban kiemelkedőnek számított. A mozdonyok hossza megközelítőleg 21 méter volt, és jelentős tömegük ellenére is képesek voltak kiváló gyorsulásra.
Szolgálati történelem
A JNR Class C62 mozdonyokat főként a Hokkaidó-szigeten és a Tókaidó fővonalon használták, ahol a főszerepet játszottak a gyorsvonatok közlekedésében. A gőzmozdonyok a japán vasút történetének egyik utolsó nagy gőzös korszakában működtek, mivel az 1960-as években a dízel- és elektromos mozdonyok kezdtek elterjedni.
Bár a C62-esek szolgálati ideje viszonylag rövid volt, kiemelkedő teljesítményüknek köszönhetően emlékezetesek maradtak. Az 1960-as évek végén fokozatosan kivonták őket a forgalomból, helyüket pedig a modernebb vasúti járművek vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A JNR Class C62 mozdonyok közül több is megőrzésre került, és néhányat ma is meg lehet tekinteni múzeumokban vagy vasúti eseményeken. A legismertebb példány a C62 17, amely működőképes állapotban maradt fenn, és időnként nosztalgikus utazásokra használják Japánban.
- Hokkaido Railway Company: C62 3, amely a Nyugati Vasúti Múzeumban van kiállítva.
- Umekoji Steam Locomotive Museum: C62 2, amely része az aktív nosztalgiaflottának.
Érdekességek és kulturális hatás
A JNR Class C62 mozdonyok Japánban nemcsak műszaki bravúrként, hanem kulturális ikonként is tekintélyt szereztek. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos másolatokat róluk, népszerűségük pedig a mai napig tart. A mozdonyok megjelenésükkel és teljesítményükkel inspirálták a vasúti rajongókat, és gyakori szereplői voltak a művészeti alkotásoknak, például filmeknek és könyveknek is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1948 |
Maximális sebesség | 130 km/h |
Tengelyelrendezés | 4-6-4 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_C62
Képek
Források: Wikipédia, Google