JNR Class D52 gőzmozdony

A JNR Class D52 gőzmozdony a japán vasutak történetének ikonikus tagja, melyet a második világháború alatt fejlesztettek ki, hogy nehéz tehervonatokkal is megbirkózzon.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class D52 gőzmozdonyt a Japán Nemzeti Vasút (JNR) fejlesztette ki a második világháború idején, hogy kielégítse a megnövekedett áruszállítási igényeket. Az első példány 1943-ban készült el. A gyártást elsősorban a japán Kawasaki, Hitachi, és a Nippon Sharyo vállalatok végezték. A D52 sorozat a nagy teljesítményű gőzmozdonyok osztályába tartozott, melyek célja a hatékonyabb és gazdaságosabb teherszállítás volt. Összesen 285 darabot gyártottak.

Technikai jellemzők

A JNR Class D52 gőzmozdony gőzhajtású, és a nagy teljesítményének köszönhetően kiemelkedett a korabeli japán gőzmozdonyok közül. A mozdony tengelyelrendezése 2-8-2 volt, ami erős húzóerőt biztosított. A maximális sebessége körülbelül 85 km/h volt. A D52 hosszúsága körülbelül 20 méter, magassága pedig 4 méter körüli. A mozdonyt főként teherszállító vonatok húzására használták a Japánban kiépített vasúthálózaton.

Szolgálati történelem

A D52 mozdonyokat Japánban használták a JNR által üzemeltetett tehervonatoknál. Az erős és megbízható teljesítményük miatt népszerűek voltak a szén- és árufuvarozás területén. A mozdonyok a második világháború alatt és azt követően is fontos szerepet játszottak a szállításban. A gőzmozdonyok fokozatos kivonásával párhuzamosan azonban a D52-ket is elkezdték lecserélni a modernebb dízel- és elektromos mozdonyokra az 1960-as években.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban több D52 mozdony megőrzésre került Japánban, és közülük néhány múzeumokban látható. Különféle nosztalgikus bemutatókon is részt vesznek, ahol az érdeklődők megtekinthetik és megismerhetik a történelmi jelentőségű mozdonyokat.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A JNR Class D52 mozdonyokat több modellező cég is gyártja méretarányos modellként, amelyek népszerűek a vasútmodellezők körében.
  • A mozdonyok gyakran megjelennek vasúttörténeti kiadványokban és kulturális bemutatókon, ahol a japán vasúti történelem szimbólumaként tekintenek rájuk.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 2-8-2
Maximális sebesség 85 km/h
Gyártási év 1943
Gyártott mennyiség 285

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_D52

Képek

Források: Wikipédia, Google