JNR Class D62 gőzmozdony

A JNR Class D62 gőzmozdony a japán vasúttörténet ikonikus darabja, amely a 20. század közepén jelentős szerepet játszott az ország ipari fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class D62 gőzmozdony egy érdekes és fontos része a japán vasúttörténetnek. A Japán Nemzeti Vasút (Japanese National Railways, JNR) a második világháború utáni időszakban a meglévő mozdonyok és technológiák modernizálására törekedett. Az 1950-es években a JNR megrendelésére fejlesztették ki a D62 sorozatot, amely a korábbi D52 sorozat átalakított változata volt.

A D62 mozdonyokat a Mitsubishi Heavy Industries és a Hitachi készítette. A gyártás helyszínei Japán különböző pontjain helyezkedtek el, ahol a háború utáni gyártási kapacitások lehetőséget adtak a vasúti infrastruktúra újjáépítésére. A sorozatból összesen 40 darabot gyártottak.

Technikai jellemzők

A JNR Class D62 gőzmozdony technikai szempontból egy korszerűsített gőzvontatású mozdonyként jelent meg, amely az 1930-as évek gőzmozdonyainak kialakítására épült. A mozdony hajtásrendszere gőz, amelyet szén elégetésével állítottak elő.

  • Tengelyelrendezés: 2-8-4 (Berkshire típus)
  • Maximális sebesség: körülbelül 100 km/h
  • Méretek: hossza körülbelül 21 méter
  • Fékrendszer: sűrített levegős fékek

Szolgálati történelem

A JNR Class D62 mozdonyokat elsősorban tehervonatok vontatására használták Japán különböző részein. A mozdonyok a nehéz terhek szállítására lettek tervezve, és jól teljesítettek a hosszú távú teherszállítási feladatok során. Az 1960-as évek végére a dízelmozdonyok elterjedésével a D62-es sorozatot fokozatosan kivonták a forgalomból, bár néhány darab még az 1970-es évek elejéig is szolgálatban volt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy megőriztek-e bármely D62 mozdonyt múzeumi vagy nosztalgia célokra Japánban. A legtöbb ilyen mozdonyt selejtezték, miután kivonták őket a forgalomból.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class D62 mozdonyok, bár nem kaptak különleges beceneveket vagy említéseket a popkultúrában, a modellvasúti rajongók körében népszerűek voltak. Számos modellvasúti gyártó készítette el méretarányos változatukat, amelyek a gyűjtők és vasútmodellezők számára ismertek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 2-8-4
Maximális sebesség Körülbelül 100 km/h
Példányszám 40

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_D62

Képek

Források: Wikipédia, Google