Történeti háttér és gyártás
A JNR Class DF50 dízelmozdony a japán vasút történetének egyik jelentős járműve, amelyet a Japán Nemzeti Vasutak (JNR) használtak. A mozdonyt a dízeltechnológia előretörése és a gőzmozdonyok fokozatos kivonása miatt fejlesztették ki az 1950-es évek során. Az első példányok 1957-ben készültek, és egészen 1963-ig folytatódott a gyártás.
A mozdonyokat több gyártó készítette, köztük a Mitsubishi, a Nippon Sharyo, a Hitachi és a Kawasaki Heavy Industries. A gyártási időszak alatt összesen 138 példány készült. A DF50 sorozat célja a dízelmozdonyok alkalmazásának kibővítése volt, különös tekintettel a hegyvidéki és nehezebben megközelíthető területekre, ahol a hagyományos gőzmozdonyok kevésbé voltak hatékonyak.
Technikai jellemzők
A DF50 mozdony egy dízel-elektromos hajtású jármű, amely képes volt mind utas-, mind teherszállításra. A dízelmotor elektromos áramot termelt, amely az elektromotorokat táplálta és így mozgatta a mozdonyt. Az alábbiakban néhány technikai jellemzőt emelünk ki:
– Teljesítmény: Körülbelül 1000 lóerő
– Tengelyelrendezés: Bo-Bo-Bo
– Maximális sebesség: 95 km/h
– Hossz: 16,5 méter
– Futómű: Elektromotoros hajtás
– Fékrendszer: Pneumatikus
Szolgálati történelem
A DF50 mozdonyokat széles körben használták Japánban, különösen vidéki és elővárosi vonalakon. A bevezetésük után a régebbi gőzmozdonyokat fokozatosan lecserélték. Az 1970-es évek elejére azonban elkezdték kivonni őket a forgalomból, mivel újabb és fejlettebb dízel- és elektromos mozdonyok jelentek meg.
A mozdonyok különösen népszerűek voltak a Japán déli részén található hegyvidéki területeken, ahol a meredek területeken is jól teljesítettek. Gyakran szolgáltak személy- és tehervonatok előtt is, rugalmas felhasználási lehetőségeiknek köszönhetően.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Napjainkban néhány DF50 mozdonyt megőriztek múzeumi célokra, és különböző vasúti múzeumokban tekinthetők meg Japán-szerte. Ezek a megőrzött járművek fontos elemei Japán vasúttörténetének, és bemutatják a dízelmozdonyok technikai fejlődését és jelentőségét az országban.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a DF50 nem volt különösen ismert a médiában vagy a popkultúrában, a vasútmodellező közösség körében népszerű modell lett. Számos modellvasút-gyártó készítette el a DF50 méretarányos másait, amelyek különböző méretarányokban elérhetők. A mozdony beceneve „Dóraemon” volt, a japán manga és anime sorozat híres robotmacskája után, amely a jármű formáját idézte fel az emberekben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1000 lóerő |
Maximális sebesség | 95 km/h |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo-Bo |
Hossz | 16,5 méter |