JNR Class ED10 elektromos mozdony

A JNR Class ED10 elektromos mozdony az 1920-as évek technikai újításainak eredménye, amely Japánban az ipari és közlekedési fejlődés kulcsszereplőjeként vált ismertté.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class ED10 elektromos mozdonyt Japánban fejlesztették ki a 20. század elején, amikor az ország gyors iparosodása megkövetelte a vasúti hálózat modernizálását. A mozdony gyártását a Tokyo Shibaura Electric (mai nevén Toshiba) és a Hitachi Limited vállalatok végezték. Az első példányok 1922-ben készültek el. A mozdonyokat a Japán Államvasutak (JNR) számára fejlesztették ki, válaszul az elektromos hajtású mozdonyok iránti növekvő igényre. Összesen 22 darab készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A JNR Class ED10 egy elektromos mozdony, amely egyenáramú (DC) rendszerrel működött. Négy hajtott tengellyel rendelkezett, ami jelentős húzóerőt biztosított, különösen cargo- és teherfuvarokra. Az ED10 sorozat maximális sebessége körülbelül 65 km/h volt. Az elektromos energia felsővezetékekből származott, amelyek a mozdony áramszedőin keresztül látták el az elektromos motorokat.

Szolgálati történelem

A JNR Class ED10 mozdonyokat elsősorban teherfuvarozásra használták a Japán vasúthálózaton belül. Az 1920-as és 1930-as években aktívan közlekedtek, de a technológia fejlődésével és újabb modellek megjelenésével a szolgálatuk fokozatosan csökkent. Az ED10 mozdonyok közül az utolsókat az 1960-as évek közepére vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy a JNR Class ED10 mozdonyokból bármelyik is megmaradt volna múzeumi darabként. Valószínűleg az összes példányt selejtezték vagy újrahasznosították, ami akkoriban gyakori gyakorlat volt.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a JNR Class ED10 mozdonyok közvetlen kulturális vagy médiaszereplése nem kiemelkedő, a korai elektromos mozdonyok fontosak voltak Japán vasúti technológiai fejlődésében. Ez a típus hozzájárult az elektromos vasúti hálózat elterjedéséhez, amely a mai napig meghatározó a japán közlekedési rendszerben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_ED10

Képek

Források: Wikipédia, Google