JNR Class ED60 elektromos mozdony

A JNR Class ED60 elektromos mozdony a japán vasúttörténelem egyik úttörője volt, amely a hegyvidéki régiók nehézségeihez alkalmazkodva mutatta meg kiváló teljesítményét.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class ED60 elektromos mozdony Japánban került kifejlesztésre, hogy megfeleljen a növekvő igényeknek az ország vasúthálózatának elektromosítására. Az 1950-es évek végén a Japán Nemzeti Vasutak (JNR) felismerte a kisebb teljesítményű, de hatékony elektromos mozdonyok szükségességét a hegyvidéki területeken. A gyártásra 1958-ban került sor, és ennek során a Toshiba vállalat vállalta a mozdonyok megépítését.

A Class ED60 összesen 7 példányban készült, és elsődlegesen a közepesen nagy teher- és személykocsik vontatására szánták. A mozdonyok gyártása a japán vasúti infrastruktúra fejlesztésének részeként valósult meg, többek között az elektromos meghajtású gépek elterjedésének támogatására.

Technikai jellemzők

A JNR Class ED60 elektromos mozdonynak több meghatározó technikai jellemzője van, amely lehetővé tette, hogy hatékonyan szolgálhassa ki a hegyvidéki szakaszokat. Elektromos meghajtással rendelkezik, amelyet áramvezetékből nyer, ennek köszönhetően csendes és környezetkímélő üzemeltetést biztosít.

  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy minden tengely külön motorral van hajtva, ez javítja a mozdony vonóképességét.
  • Teljesítmény: Körülbelül 600 kW.
  • Maximális sebesség: 95 km/h.
  • Méretek: A mozdony alváza 15 méter hosszú.
  • Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszer, amely megbízható fékhatást biztosít.

Szolgálati történelem

A JNR Class ED60 mozdonyok szolgálata Japán hegyvidéki régióiban kezdődött, ahol a kisebb teljesítmény és a könnyű felépítés ideálissá tette őket a meredek szakaszokon való közlekedésre. Először a Chūō Main Line-on került bevetésre, ahol széles körben alkalmazták mind teherszállításra, mind személyszállításra. A mozdonyokat az 1980-as évekig használták aktívan, amikor technológiai fejlődésük miatt modernizálták vagy kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egyes JNR Class ED60 mozdonyok megőrzésre kerültek, és ma már múzeumokban tekinthetők meg Japánban. Ezek a példányok kiválóan mutatják be a japán vasút történetének egy fontos korszakát, és hozzájárulnak a közönség ismereteinek bővítéséhez a korabeli vasúti technológiáról.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class ED60 mozdonyok formaterve és működése ma is lenyűgöző a vasútbarátok számára. Bár nem annyira elterjedt a modellvasút világában, néhány modellgyártó mégis megpróbálta újraalkotni ezt a klasszikus japán mozdonyt, így a vasút szerelmesei otthonukban is élvezhetik ennek a történelmi jelentőségű járműnek a kicsinyített mását.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 600 kW
Maximális sebesség 95 km/h
Méretek 15 méter hosszú

Hivatkozások

JNR Class ED60 – Wikipedia