Történeti háttér és gyártás
A JNR Class ED60 elektromos mozdony Japánban került kifejlesztésre, hogy megfeleljen a növekvő igényeknek az ország vasúthálózatának elektromosítására. Az 1950-es évek végén a Japán Nemzeti Vasutak (JNR) felismerte a kisebb teljesítményű, de hatékony elektromos mozdonyok szükségességét a hegyvidéki területeken. A gyártásra 1958-ban került sor, és ennek során a Toshiba vállalat vállalta a mozdonyok megépítését.
A Class ED60 összesen 7 példányban készült, és elsődlegesen a közepesen nagy teher- és személykocsik vontatására szánták. A mozdonyok gyártása a japán vasúti infrastruktúra fejlesztésének részeként valósult meg, többek között az elektromos meghajtású gépek elterjedésének támogatására.
Technikai jellemzők
A JNR Class ED60 elektromos mozdonynak több meghatározó technikai jellemzője van, amely lehetővé tette, hogy hatékonyan szolgálhassa ki a hegyvidéki szakaszokat. Elektromos meghajtással rendelkezik, amelyet áramvezetékből nyer, ennek köszönhetően csendes és környezetkímélő üzemeltetést biztosít.
- Tengelyelrendezés: Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy minden tengely külön motorral van hajtva, ez javítja a mozdony vonóképességét.
- Teljesítmény: Körülbelül 600 kW.
- Maximális sebesség: 95 km/h.
- Méretek: A mozdony alváza 15 méter hosszú.
- Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszer, amely megbízható fékhatást biztosít.
Szolgálati történelem
A JNR Class ED60 mozdonyok szolgálata Japán hegyvidéki régióiban kezdődött, ahol a kisebb teljesítmény és a könnyű felépítés ideálissá tette őket a meredek szakaszokon való közlekedésre. Először a Chūō Main Line-on került bevetésre, ahol széles körben alkalmazták mind teherszállításra, mind személyszállításra. A mozdonyokat az 1980-as évekig használták aktívan, amikor technológiai fejlődésük miatt modernizálták vagy kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egyes JNR Class ED60 mozdonyok megőrzésre kerültek, és ma már múzeumokban tekinthetők meg Japánban. Ezek a példányok kiválóan mutatják be a japán vasút történetének egy fontos korszakát, és hozzájárulnak a közönség ismereteinek bővítéséhez a korabeli vasúti technológiáról.
Érdekességek és kulturális hatás
A JNR Class ED60 mozdonyok formaterve és működése ma is lenyűgöző a vasútbarátok számára. Bár nem annyira elterjedt a modellvasút világában, néhány modellgyártó mégis megpróbálta újraalkotni ezt a klasszikus japán mozdonyt, így a vasút szerelmesei otthonukban is élvezhetik ennek a történelmi jelentőségű járműnek a kicsinyített mását.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 600 kW |
Maximális sebesség | 95 km/h |
Méretek | 15 méter hosszú |