Történeti háttér és gyártás
A JNR Class ED73 egy japán elektromos mozdony, amelyet a Japán Nemzeti Vasút (JNR) számára fejlesztettek ki. Első példányait 1962-ben gyártották, és azokat kifejezetten a Kyushu régióban található vasútvonalak villamosított szakaszaira szánták. A fejlesztés célja az volt, hogy hatékony, megbízható és erős elektromos mozdonnyal váltsák fel a korábbi típusokat, optimalizálva a teher- és személyszállítást. A gyártásért a Hitachi és a Toshiba voltak felelősek, amelyek Japán két jelentős ipari vállalata.
Technikai jellemzők
A JNR Class ED73 egy elektromos mozdony, amelyet kifejezetten az elektromos áramellátással rendelkező vasútvonalakhoz terveztek. Négy hajtott tengellyel rendelkezik, amelyeket egyenáramú motorok működtetnek. Teljesítménye 1 900 kW, amihez az 1 500 V egyenfeszültségű tápegység biztosítja az energiát. Maximális sebessége elérheti a 100 km/h-t. A mozdony hossza körülbelül 16 méter, a magassága pedig 4 méter. Modern villamos kerekekkel és hatékony fékrendszerrel szerelték fel a biztonság és a teljesítmény optimalizálása érdekében.
Szolgálati történelem
A JNR Class ED73 mozdonyokat főként a Kyushu szigetén található vasútvonalakon használták. Ezek a mozdonyok fontos szerepet játszottak a régió közlekedési infrastruktúrájának fejlesztésében, különösen a teher- és személyszállítás terén. Az ED73 sorozat megbízhatóságáról és teljesítményéről vált ismertté, ami hozzájárult a JNR sikeréhez a villamosított vonalak üzemeltetésében. Az idő múlásával azonban a technológiai fejlődés új típusok megjelenéséhez vezetett, így az ED73 fokozatosan kivonásra került a szolgálatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arról, hogy a JNR Class ED73 mozdonyokból bármely példányt megőriztek volna, vagy múzeumban szerepelne. Miután kivonták őket a szolgálatból, a legtöbb ilyen mozdonyt valószínűleg leselejtezték vagy újrahasznosították.
Érdekességek és kulturális hatás
A JNR Class ED73 mozdony nem vált különösen népszerűvé a modellvasút-rajongók körében, vélhetően a viszonylag kevés dokumentáció és a mozdony rövidebb szolgálati története miatt. Nincs információ arról, hogy ez a mozdony megjelent volna filmekben vagy más kulturális médiában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1 900 kW |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 16 m |
Magasság | 4 m |
Tengelyelrendezés | 4 hajtott tengely |
Feszültség | 1 500 V DC |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google