JNR Class ED75 elektromos mozdony

A JNR Class ED75 elektromos mozdony fontos szerepet játszott Japán vasúti történetében, megbízható teljesítményével és széles körű használhatóságával korszerűsítette az ország vasúthálózatát.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class ED75 egy japán elektromos mozdonytípus, amelyet a Japán Államvasutak (JNR) megrendelésére fejlesztettek ki. Az 1960-as évek elején jelent meg az igény egy megbízható, közepes teljesítményű elektromos mozdony iránt, amelyet főként az északi területeken terveztek használni. Az ED75 mozdonyt 1963-ban kezdték el gyártani, és egészen 1976-ig folyt a sorozatgyártás.

  • Gyártó: Hitachi, Mitsubishi Electric, Toshiba
  • Gyártási helyszín: Japán
  • Gyártási időszak: 1963-1976
  • Összes legyártott darab: 302

Technikai jellemzők

Az ED75 elektromos mozdonyok az AC elektromos hálózatról üzemeltek. A tervezési cél az volt, hogy a mozdonyok alkalmasak legyenek hosszabb személyszállító és teherfuvarozási feladatok ellátására is.

  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Teljesítmény: 1900 kW
  • Hajózási távolság: nem specifikált
  • Méretek: 16.500 mm hosszú
  • Futómű és fékrendszer: elektromos fékrendszer

Szolgálati történelem

Az ED75 mozdonyokat főként Japánban használták, különösen az északi régiókban, ahol a hideg időjárás és a nehéz domborzati viszonyok miatt elektromos meghajtásra volt szükség. A mozdonyok jól teljesítettek, és stabil tagjai voltak a japán vasúti hálózatnak közel három évtizeden keresztül.

  • Szolgálati helyszínek: főként Észak-Japán
  • Kivonás: fokozatosan történt az 1980-as és 1990-es évek során

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több ED75 mozdony is megmaradt az utókor számára, amelyek közül néhány múzeumi kiállítás tárgyát képezi Japánban. Ezek a mozdonyok nagyszerű módon őrzik meg a múlt technológiai örökségét a látogatók számára.

  • Múzeumok: Japán vasúti múzeumok

Érdekességek és kulturális hatás

Az ED75 mozdonyok nemcsak technikai szempontból voltak jelentősek, hanem kulturális hatásuk is volt. Modellvasúti körökben is népszerűek, több gyártó is készített mérethű modelljüket. Az egyik jellegzetességük a vörös színük, amely alapján könnyen felismerhetőek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási időszak 1963-1976
Maximális sebesség 100 km/h
Teljesítmény 1900 kW
Méretek 16.500 mm hosszú
Tengelyelrendezés Bo-Bo

Hivatkozások

További információ a JNR Class ED75 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google