Történeti háttér és gyártás
A JNR Class ED76 elektromos mozdonyt a Japán Nemzeti Vasút (JNR) számára fejlesztették ki, elsősorban a Kyushu szigeten található vonalak villamosítása céljából. A gyártás 1965-ben kezdődött, és a Mitsubishi Electric valamint a Hitachi vállalatok voltak felelősek a mozdonyok gyártásáért. Az ED76-os sorozat a már létező ED75-ös sorozat továbbfejlesztett változata volt, amelyet nagyobb teljesítmény igényére terveztek. Az ED76-osok összesen 103 darabban készültek, és a fő megrendelő a Japán Nemzeti Vasút volt.
Technikai jellemzők
Az ED76 egy elektromos mozdony, amelyet 20 kV-os, 60 Hz-es váltakozó árammal működtetnek. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo, amely négy hajtott tengelyt jelent, mindegyiken egy-egy motorral. A maximális sebesség 100 km/h. A mozdonyok kialakítása a nehéz teherszállítás igényeit is kielégítette. A mozdony teljesítménye körülbelül 1900 kW, ami lehetővé tette a nehéz terhek és a személyszállító vonatok hatékony továbbítását is.
Szolgálati történelem
Az ED76-os sorozat főként Kyushu szigetén szolgált, ahol a villamosított vonalak jelentős része található. Az 1960-as évektől kezdve az ED76 mozdonyokat széles körben használták, mind személy-, mind teherfuvarozásra. A mozdonyok robustus kialakításuk miatt hosszú élettartamúak voltak, és a 2000-es évek elejéig aktívan szolgáltak. Az idők során néhány példányt kivontak a forgalomból, miután modern mozdonyok váltották fel őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg néhány ED76-os mozdony meg van őrizve múzeumokban Japánban, ahol a vasúttörténet iránt érdeklődők megtekinthetik őket. Ezek a mozdonyok az ország vasúti örökségének fontos részei, és gyakran kiállítják őket vasúttörténeti rendezvényeken.
Érdekességek és kulturális hatás
Az ED76 mozdonyok nemcsak a vasútbarátok, hanem a modellvasút rajongók körében is népszerűek. A mozdony különböző modelljei gyakran megtalálhatók a vasúti modelleket gyártó vállalatok kínálatában, különböző méretarányokban. Az ED76 mozdonyt több japán filmben és tévésorozatban is megörökítették, ahol a japán vasúti szállítás egyik ikonikus képviselőjeként szerepelt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év: | 1965 |
Teljesítmény: | 1900 kW |
Maximális sebesség: | 100 km/h |
Tengelyelrendezés: | Bo-Bo |
Üzemi feszültség: | 20 kV, 60 Hz |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_ED76
Képek
Források: Wikipédia, Google