JNR Class EF52 elektromos mozdony

A JNR Class EF52 elektromos mozdony a japán vasúti történelem egyik fontos darabjaként az 1920-as években jelentős szerepet kapott, megkönnyítve a nehezebb vonatok szállítását a hullámzó tájakon.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class EF52 sorozatú elektromos mozdonyokat Japánban gyártották, 1928-ban kezdték meg az építésüket. A mozdonyokat a Japán Állami Vasút (Japanese National Railways, JNR) számára készítették, hogy támogassák az ország növekvő vasúti infrastruktúráját és az elektromos vasutak fejlesztését. Az EF52 sorozat célja az volt, hogy a hagyományos gőzmozdonyokat korszerűbb, nagyobb teljesítményű és hatékonyabb elektromos mozdonyokkal helyettesítse.

A mozdonyok a Nippon Sharyo és a Tokyo Shibaura Electric együttműködésével készültek. Az összes EF52 típusú mozdonyt Japánban gyártották, és kifejezetten belföldi használatra szánták, nem volt exportjuk.

Technikai jellemzők

Az EF52 sorozatú mozdonyok elektromos hajtásrendszerrel rendelkeztek, a villanymotorok jelentős előrelépést jelentettek a gőzmozdonyokhoz képest. A mozdonyok tengelyelrendezése 2C+C2 volt, ami hat hajtott tengelyt tartalmazott, így kiváló vonóerőt biztosított.

  • Teljesítmény: A mozdonyok teljesítménye meghaladta az 1000 lóerőt, ami akkoriban kimagaslónak számított.
  • Maximális sebesség: A maximális sebességük körülbelül 95 km/h volt.
  • Hossz és méretek: Az EF52 mozdonyok körülbelül 20 méter hosszúak voltak.
  • Futómű: A mozdonyok merev vázzal és szilárd futóművel rendelkeztek, ami stabil futást tett lehetővé.
  • Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszert alkalmaztak, ami növelte a biztonságot és a stabilitást.

Szolgálati történelem

Az EF52 mozdonyokat elsősorban Japánban használták a fővonalakon. Feladatuk közé tartozott a személyvonatok és tehervonatok továbbítása egyaránt, köszönhetően széleskörű felhasználhatóságuknak. Szolgálatban töltött élettartamuk alatt több felújításon és modernizáción estek át, hogy megfeleljenek a gyorsan változó technológiai igényeknek.

A mozdonyok kivonására a szolgálatból fokozatosan került sor, ahogy újabb és modernebb típusok léptek a helyükbe. Végül az 1960-as években vonultak ki teljesen a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az EF52 sorozatból sajnos nem maradt meg működőképes példány, így a vasúttörténeti kutatások és bemutatók során modellekre és fotókra támaszkodnak. Japánban mégis nagy tisztelet övezi őket, mint az elektromos vontatás fejlődésének korai képviselőit.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EF52 mozdonyok fontos lépést képviseltek Japán vasúti történetében, különösen az elektromos vontatás terén. Bár konkrét beceneveik nem ismertek, a rajongók és a vasútbarátok körében nagy tiszteletnek örvendenek.

A modellvasúti piacon is megjelentek az EF52-k különböző méretarányú reprodukciói, melyek a vasútmodellezők körében is népszerűek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google