JNR Class EF70 elektromos mozdony

A JNR Class EF70 elektromos mozdony jelentős előrelépést hozott a japán vasút történetében, hiszen az 1960-as években a nehéz terhek szállítására tervezték, ezzel javítva a teherszállítás hatékonyságát.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class EF70 elektromos mozdonyt a Japán Nemzeti Vasút (JNR) számára fejlesztették ki, hogy megfeleljen az újonnan villamosított, nehéz rakományok szállítására alkalmas vonalak igényeinek. A mozdony gyártását 1961-ben kezdték el, és ez volt az első teljesen villamos hajtású mozdony, amelyet kifejezetten Japán nyugati, villamosított vonalaira terveztek. A gyártást a Hitachi vállalat végezte, amely az 1960-as évek elején az egyik vezető ipari szereplő volt Japánban. Az EF70 mozdonyokból összesen 81 darab készült.

Technikai jellemzők

A JNR Class EF70 egy hatalmas elektromos mozdony, amelyet a nehéz teherforgalom támogatására terveztek. Elektromos meghajtással rendelkezik, amelyet a felsővezetékekből kapott energia táplál. Teljesítményük révén képesek voltak megfelelni a hegyes terepen történő üzemeltetés követelményeinek. Az EF70 maximális sebessége körülbelül 100 km/h. A mozdony tengelyelrendezése Co-Co, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengellyel rendelkezik. Ez az elrendezés biztosította a szükséges vonóerőt és stabilitást a nehéz terhek szállításához.

Szolgálati történelem

A JNR Class EF70 mozdonyokat elsősorban a Hokuriku régióban, az Uetsu fővonal villamosított szakaszain használták. Szerepük fontos volt a régió teherforgalmának lebonyolításában, különösen a nehéz tehervonatok esetében. Az EF70 mozdonyokat végül az 1980-as évek végén vonultatták ki a forgalomból, ahogy a technológia és az igények változásával fejlettebb mozdonyok vették át a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az EF70 mozdonyok közül néhány megmaradt, és ma különféle múzeumokban tekinthetők meg. Jelenleg Japánban több vasúti múzeumban is megtalálhatóak, ahol a látogatók megismerhetik a mozdony történetét és technikai jellemzőit. Ezek a példányok azonban nem működőképes állapotban vannak kiállítva.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class EF70 mozdony nemcsak technikai szempontból volt jelentős, hanem kulturális szempontból is nyomot hagyott maga után. Ez a mozdonytípus megjelenik különféle vasútmodelleken, és a japán vasúti modellező közösségben is népszerű. Az EF70 mozdony amelyet néha a „Hokuriku hősének” is neveznek, ikonikus része a japán vasúti örökségnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1961
Példányszám 81
Maximális sebesség 100 km/h
Tengelyelrendezés Co-Co

Hivatkozások

JNR Class EF70 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google