KkStB 269 gőzmozdony

A KkStB 269 gőzmozdony a kiegyezést követő időszak ikonikus példája, amely hozzájárult a vasúti közlekedés fejlődéséhez és a Bécs–Budapest vonal forgalmának növekedéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A KkStB 269 sorozatú gőzmozdonyokat a Ceskomoravská-Kolben-Daněk gyártotta 1912-ben. A mozdonyokat az Osztrák-Magyar Államvasutak (KkStB) számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék a növekvő személy- és teherszállítási igényeket. Ez a típus különösen a kisebb állomások közötti közlekedésre volt alkalmas, ahol nagyobb kanyarodási sugárra volt szükség.

Technikai jellemzők

A KkStB 269 egy klasszikus gőzmozdony, amely gőzhajtású rendszerrel működött. A teljesítményét és hatékonyságát az osztrák-magyar mérnökök a korszak technológiai újításaival optimalizálták. A mozdony két kapcsolt tengellyel rendelkezett, amelyek lehetővé tették a stabilabb futást, különösen kanyargós szakaszokon. Az utazósebessége és a maximális sebessége pontos adatokkal nem áll rendelkezésre, de a korabeli vasúti mozdonyok általában 40-60 km/h sebességet értek el. A mozdonyokon nem voltak utasok, mivel azok teher- és személyvonatok mozgatására szolgáltak.

Szolgálati történelem

A KkStB 269 sorozatú gőzmozdonyokat főként az Osztrák-Magyar Monarchia területén alkalmazták, különösen a kisebb vasútvonalakon. A mozdonyok hosszú éveken át szolgáltak a személy- és teherszállítás terén, ám az elektromos és dízel technológiák megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A pontos kivonási időszak nem ismert, de valószínűleg a második világháborút követően történt meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A források nem említenek megőrzött példányokat a KkStB 269 sorozatból, és úgy tűnik, hogy jelenleg egyetlen példány sem található múzeumban vagy nosztalgia üzemmódban.

Érdekességek és kulturális hatás

A KkStB 269 sorozatú mozdonyok nem szerepelnek kiemelkedően a kulturális vagy médiatörténetben. A modellvasút-gyártók sem kínálnak méretarányos verziókat belőlük, így ezek a mozdonyok inkább a vasúttörténet rajongói számára érdekesek, mintsem a szélesebb közönség számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/KkStB_269

Képek

Források: Wikipédia, Google