Történeti háttér és gyártás
A KkStB 30 sorozatú gőzmozdonyokat az Osztrák–Magyar Monarchia államvasútja, a Kaiserlich-königliche österreichische Staatsbahnen (KkStB) számára tervezték és gyártották. Az 1895-ös gyártási évben készült ezek közül a mozdonyok közül több is. Az építést az osztrák gyártó, a Floridsdorf Lokomotivfabrik végezte, amely az egyik vezető vasúti járműgyártó volt akkoriban. A sorozat célja volt a növekvő vasúti forgalom kielégítése, és különösen a személyszállító vonatok mozgatása. A KkStB egy nagy kapacitású, erős gőzmozdonyt igényelt, amely megbízhatóan tud működni a monarchia bonyolult vasúthálózatán.
Technikai jellemzők
A KkStB 30 sorozatú mozdony egy klasszikus gőzmozdony, amelyet kifejezetten személyvonatok vontatására terveztek. A mozdony hajtásrendszerének alapja a gőz ereje, amelyet egy kazán produkál. A maximális sebességről és egyéb technikai jellemzőkről kevés információ áll rendelkezésre a forrásból. A mozdony alaptömege és méretei szintén nem elérhetők a rendelkezésre álló forrásból.
Szolgálati történelem
A KkStB 30 sorozatú mozdonyokat elsősorban a Monarchia belső vasúti vonalain használták személyszállításra. A mozdonyokat kiterjedt használat jellemezte, mivel a KkStB igyekezett a lehető legjobban kihasználni az erőforrásait. A mozdonyok közül néhány később más vasúttársaságokhoz került, amikor a Monarchia felbomlása után az utódállamok megörökölték a vasúti járműveket. A pontos kivonási dátumok nem állnak rendelkezésre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelen ismeretek szerint a KkStB 30 sorozatú gőzmozdonyok közül nem maradt fenn példány múzeumi állapotban. Ez részben annak köszönhető, hogy ezek a járművek főként a történelmi változások során eltűntek, vagy selejtezésre kerültek. A fennmaradó járművekről, ha lennének, a vasúttörténeti múzeumok érdeklődtek volna, de a jelenlegi dokumentáció ezt nem támasztja alá.
Érdekességek és kulturális hatás
A KkStB 30 sorozatú mozdonyok a Monarchia vasúti fejlődésének jelképei voltak, és egy ilyen időszakban nagy szerepet játszottak a közlekedésben. A történelmi jelentőségük azonban nem volt elég ahhoz, hogy modellvasúti körökben jelentős kultuszt építsen köréjük. Az elérhető dokumentáció szerint ezek a mozdonyok nem szerepeltek kiemelten filmekben vagy könyvekben sem.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/KkStB_30
Képek
Források: Wikipédia, Google