KkStB 97 gőzmozdony

A KkStB 97 gőzmozdony az Osztrák–Magyar Monarchia vasúthálózatán szolgált, kiemelkedve megbízhatóságával és teljesítményével a hegyi szakaszokon.

Történeti háttér és gyártás

A KkStB 97 gőzmozdony az Osztrák-Magyar Államvasutak (KkStB) számára készült 1878-ban, a vasúti hálózat bővítésének és a növekvő utasforgalom kiszolgálásának céljából. A gőzmozdonyok ebben az időszakban a vasúti közlekedés meghatározó járművei voltak, és a KkStB 97 sorozat is jelentős szerepet játszott az Osztrák-Magyar Monarchia vasúti történetében.

  • Gyártási év: 1878
  • Gyártó: Lokomotivfabrik der StEG (Státní Továrna na Lokomotivy Bécs, Ausztria)
  • Megrendelő: Osztrák-Magyar Államvasutak (KkStB)
  • Példányszám: Több mint 40 darab készült belőle

Technikai jellemzők

A KkStB 97 mozdony egy gőzhajtású jármű volt, amelyet különösen a hegyi vasutakhoz terveztek. A mozdony háromtengelyes hajtott rendszerrel és különleges kapcsolt kerekrendszerrel rendelkezett, amely segítette a meredek emelkedők leküzdését.

  • Hajtásrendszer: Gőzhajtás
  • Tengelyelrendezés: 0-4-0
  • Maximális sebesség: Kb. 30 km/h
  • Méretek: Kompakt kialakítású a hegyi utakra való tekintettel
  • Futómű: Három kapcsolt tengely
  • Fékrendszer: Mechanikus fék
  • Vezérlés: Kézi vezérlés

Szolgálati történelem

A KkStB 97 mozdonyokat főként az Osztrák-Magyar Monarchia hegységeiben található vasútvonalakon használták, ahol kiválóan teljesítettek a meredek emelkedők miatt kihívást jelentő útvonalakon. Az üzemidő alatt a mozdonyok megbízhatóságukról és stabilitásukról voltak ismertek. A forgalomból való kivonásukra a 20. század elején került sor, amikor a technológiák fejlődése új típusok megjelenését tette lehetővé.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint a KkStB 97 mozdonyból nem maradt fenn megőrzött példány, így nem tekinthető meg sem múzeumban, sem nosztalgiavonatokban. Az eredeti mozdonyok nagy része idővel átépítésre került, vagy selejtezték őket a 20. század folyamán.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a KkStB 97 közvetlen kulturális hatásairól kevés adat áll rendelkezésre, a mozdonyok modellvasúti formában elterjedtek, különösen az osztrák és közép-európai vasútmodellezők körében. A történelmi jelentőségű gőzmozdonyok iránti érdeklődés révén a KkStB 97 is gyakran szerepel vasúti kiállításokon és szakmai publikációkban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1878
Tengelyelrendezés 0-4-0
Maximális sebesség 30 km/h

Hivatkozások

További információ a KkStB 97 gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google