Történeti háttér és gyártás
A KkStB 97 gőzmozdony az Osztrák-Magyar Államvasutak (KkStB) számára készült 1878-ban, a vasúti hálózat bővítésének és a növekvő utasforgalom kiszolgálásának céljából. A gőzmozdonyok ebben az időszakban a vasúti közlekedés meghatározó járművei voltak, és a KkStB 97 sorozat is jelentős szerepet játszott az Osztrák-Magyar Monarchia vasúti történetében.
- Gyártási év: 1878
- Gyártó: Lokomotivfabrik der StEG (Státní Továrna na Lokomotivy Bécs, Ausztria)
- Megrendelő: Osztrák-Magyar Államvasutak (KkStB)
- Példányszám: Több mint 40 darab készült belőle
Technikai jellemzők
A KkStB 97 mozdony egy gőzhajtású jármű volt, amelyet különösen a hegyi vasutakhoz terveztek. A mozdony háromtengelyes hajtott rendszerrel és különleges kapcsolt kerekrendszerrel rendelkezett, amely segítette a meredek emelkedők leküzdését.
- Hajtásrendszer: Gőzhajtás
- Tengelyelrendezés: 0-4-0
- Maximális sebesség: Kb. 30 km/h
- Méretek: Kompakt kialakítású a hegyi utakra való tekintettel
- Futómű: Három kapcsolt tengely
- Fékrendszer: Mechanikus fék
- Vezérlés: Kézi vezérlés
Szolgálati történelem
A KkStB 97 mozdonyokat főként az Osztrák-Magyar Monarchia hegységeiben található vasútvonalakon használták, ahol kiválóan teljesítettek a meredek emelkedők miatt kihívást jelentő útvonalakon. Az üzemidő alatt a mozdonyok megbízhatóságukról és stabilitásukról voltak ismertek. A forgalomból való kivonásukra a 20. század elején került sor, amikor a technológiák fejlődése új típusok megjelenését tette lehetővé.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenlegi információk szerint a KkStB 97 mozdonyból nem maradt fenn megőrzött példány, így nem tekinthető meg sem múzeumban, sem nosztalgiavonatokban. Az eredeti mozdonyok nagy része idővel átépítésre került, vagy selejtezték őket a 20. század folyamán.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a KkStB 97 közvetlen kulturális hatásairól kevés adat áll rendelkezésre, a mozdonyok modellvasúti formában elterjedtek, különösen az osztrák és közép-európai vasútmodellezők körében. A történelmi jelentőségű gőzmozdonyok iránti érdeklődés révén a KkStB 97 is gyakran szerepel vasúti kiállításokon és szakmai publikációkban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1878 |
Tengelyelrendezés | 0-4-0 |
Maximális sebesség | 30 km/h |
Hivatkozások
További információ a KkStB 97 gőzmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google