KkStB 99 gőzmozdony

A KkStB 99 gőzmozdony a 20. század elejének osztrák vasúttörténetében fontos szerepet játszott, mivel teljesítményével és technikai újításaival hozzájárult a regionális közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A KkStB 99 egy osztrák gőzmozdony sorozat, amelyet az Osztrák Államvasutat (Kaiserlich-königliche österreichische Staatsbahnen, rövidítve KkStB) szolgálta ki. A mozdonysorozat 1897-ben készült el, célja az volt, hogy az ausztriai vasúthálózat növekvő igényeit kielégítse, különösen a hegyi szakaszokon. Az ilyen jellegű mozdonyok kifejlesztését az ipari forradalom és az ezzel járó közlekedési igények bővülése indokolta.

A mozdonyokat az osztrák Lokomotivfabrik der StEG készítette. A KkStB 99-es sorozat szállítására 1897-ben került sor, és elsősorban az osztrák vasúti hálózat bővítését és hatékonyságának növelését tűzték ki célul.

Technikai jellemzők

A KkStB 99 gőzmozdony technikai jellemzői lenyűgözőek voltak a korhoz képest. A mozdony gőzhajtású volt, amelyet széntüzelésű kazán látott el a szükséges energiával. A hajtásrendszer alapvető elemei közé tartozott a két henger, amelyek a tengelyt hajtották meg. Típikusan a mozdonyokat a 0-6-0 tengelyelrendezéssel készítették, ami azt jelenti, hogy három kapcsolt tengellyel rendelkezett, és nem voltak vezető vagy futó tengelyei.

  • Tengelyelrendezés: 0-6-0
  • Tüzelőanyag: szén
  • Hajtásrendszer: gőz
  • Maximális sebesség: N/A

Bár a végsebességre vonatkozó adatokat nem találtunk, a 0-6-0 elrendezés kifejezetten a lassabb, de nagy húzóerejű feladatokra volt ideális, például tehervonatokat húzni nehéz terepen.

Szolgálati történelem

A KkStB 99 mozdonyokat főként Ausztriában használták, és alapvetően a hegyi pályaszakaszok áthidalására tervezték őket. Erős teljesítményüknek köszönhetően különösen alkalmazhatóak voltak a nehéz teherszállító feladatok ellátására. Az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlása után a mozdonyok egy része más országok, így például Csehszlovákia vasúti flottájába is bekerült. Sajnos a szolgálati idejük végének pontos dátuma nem ismert, de valószínűleg a gőzmozdonyok általános kivonása során kerültek selejtezésre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem rendelkezünk információval arról, hogy bármely KkStB 99 mozdony megőrzésre került volna. Nem találtunk adatokat arról sem, hogy ezek a mozdonyok bármely múzeumban kiállításra kerültek volna.

Érdekességek és kulturális hatás

A KkStB 99 mozdony sorozat nem csak az ipari fejlődés szimbóluma volt, hanem az Osztrák-Magyar Monarchia belső infrastruktúrájának növekedését is jelképezte. Bár a kulturális hatásukra vonatkozóan konkrét adatokat nem találtunk, valószínű, hogy ezek a mozdonyok hozzájárultak a vasúti szállítás népszerűségéhez és a gazdasági fejlődéshez.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/KkStB_99

Képek

Források: Wikipédia, Google