Történeti háttér és gyártás
A Krauss-Maffei ML 500 C dízelmozdonyt a német Krauss-Maffei vállalat gyártotta 1954-ben. A cég a II. világháború utáni időszakban kezdett el intenzíven foglalkozni a dízelmozdonyaik fejlesztésével, mivel a korszak vasúti közlekedésének szüksége volt egy megbízható, hatékony és korszerű energiaforrásra. Az ML 500 C-t főként ipari felhasználásra szánták, tehát nem a nagy közlekedési vonalakra tervezték, hanem inkább az ipartelepek belső szállítási feladataira.
Technikai jellemzők
Az ML 500 C egy dízelmozdony, amelyet kompakt mérete és nagy teljesítménye tett ideálissá ipari környezetben. A mozdony 3 tengelyes (C tengelyelrendezés), amely biztosította a megfelelő stabilitást és hatékonyságot a kisebb, kanyarokkal teli vonalakon. A mozdony dízel hajtásrendszere lehetővé tette, hogy a gőzmozdonyokhoz képest kevesebb karbantartást igényeljen, és az üzemanyagtakarékosság is fontos szempont volt a tervezés során. Maximális sebessége 30-40 km/h körül mozgott, ami elegendő volt az ipari célokra.
Szolgálati történelem
Az ML 500 C dízelmozdonyt elsősorban Németországban használták ipartelepeken és kisebb vasúthálózatokon. A dizájn és a technológia rugalmassága miatt a mozdony több évtizedig üzemképes maradt, főként tehervonatok vontatására alkalmazták. Bár a pontos kivonás idejéről nincs részletes adat, feltételezhető, hogy a modern, erősebb dízelmozdonyok megjelenésével került ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy az ML 500 C konkrét példányai megőrzésre kerültek volna múzeumokban vagy nosztalgia vonatokban. Mivel a mozdonyok általában ipari célokra készültek, kevésbé valószínű, hogy tömegesen megőrizték volna őket.
Érdekességek és kulturális hatás
Az ML 500 C egyike azoknak a mozdonyoknak, amelyek hozzájárultak a dízel hajtás elterjedéséhez az ipari vasúti közlekedésben. Bár a modell nem vált ikonikus szereplővé a közlekedési kultúrában, a mozdony hozzájárult a Krauss-Maffei hírnevéhez mint innovatív vasúti gyártó, és jelentős szerepet játszott a közlekedési technológia fejlődésében az 1950-es években.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1954 |
Tengelyelrendezés | C (három tengely) |
Maximális sebesség | 30-40 km/h |