Krauss-Maffei ML 500 C dízelmozdony

A Krauss-Maffei ML 500 C dízelmozdony a német gyártó egyik időtálló büszkesége, amely a közepes teljesítményével és megbízhatóságával méltán vált népszerűvé a vasúttársaságok körében.

Történeti háttér és gyártás

A Krauss-Maffei ML 500 C dízelmozdonyt a német Krauss-Maffei vállalat gyártotta 1954-ben. A cég a II. világháború utáni időszakban kezdett el intenzíven foglalkozni a dízelmozdonyaik fejlesztésével, mivel a korszak vasúti közlekedésének szüksége volt egy megbízható, hatékony és korszerű energiaforrásra. Az ML 500 C-t főként ipari felhasználásra szánták, tehát nem a nagy közlekedési vonalakra tervezték, hanem inkább az ipartelepek belső szállítási feladataira.

Technikai jellemzők

Az ML 500 C egy dízelmozdony, amelyet kompakt mérete és nagy teljesítménye tett ideálissá ipari környezetben. A mozdony 3 tengelyes (C tengelyelrendezés), amely biztosította a megfelelő stabilitást és hatékonyságot a kisebb, kanyarokkal teli vonalakon. A mozdony dízel hajtásrendszere lehetővé tette, hogy a gőzmozdonyokhoz képest kevesebb karbantartást igényeljen, és az üzemanyagtakarékosság is fontos szempont volt a tervezés során. Maximális sebessége 30-40 km/h körül mozgott, ami elegendő volt az ipari célokra.

Szolgálati történelem

Az ML 500 C dízelmozdonyt elsősorban Németországban használták ipartelepeken és kisebb vasúthálózatokon. A dizájn és a technológia rugalmassága miatt a mozdony több évtizedig üzemképes maradt, főként tehervonatok vontatására alkalmazták. Bár a pontos kivonás idejéről nincs részletes adat, feltételezhető, hogy a modern, erősebb dízelmozdonyok megjelenésével került ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy az ML 500 C konkrét példányai megőrzésre kerültek volna múzeumokban vagy nosztalgia vonatokban. Mivel a mozdonyok általában ipari célokra készültek, kevésbé valószínű, hogy tömegesen megőrizték volna őket.

Érdekességek és kulturális hatás

Az ML 500 C egyike azoknak a mozdonyoknak, amelyek hozzájárultak a dízel hajtás elterjedéséhez az ipari vasúti közlekedésben. Bár a modell nem vált ikonikus szereplővé a közlekedési kultúrában, a mozdony hozzájárult a Krauss-Maffei hírnevéhez mint innovatív vasúti gyártó, és jelentős szerepet játszott a közlekedési technológia fejlődésében az 1950-es években.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1954
Tengelyelrendezés C (három tengely)
Maximális sebesség 30-40 km/h

Hivatkozások

Krauss-Maffei ML 500 C Wikipédia oldal