KTM Class 29 dízelmozdony

A KTM Class 29 dízelmozdony a belga vasúthálózat oszlopos tagja volt, korszerű dizájnja és megbízhatósága miatt még ma is emlékezetes a vasútrajongók körében.

Történeti háttér és gyártás

A KTM Class 29 egy dízelmozdony, amelyet kifejezetten a malajziai vonatforgalom igényeinek kielégítésére fejlesztettek ki. A mozdonyt a brit tervező és gyártó, a Brush Traction készítette. A gyártás 2005-ben kezdődött. A KTM Berhad, Malajzia nemzeti vasúttársasága volt a fő megrendelője ennek a típusnak. Az Class 29-es sorozat 20 darabból áll.

Technikai jellemzők

A KTM Class 29 dízelmozdony hajtásáért egy dízelmotor felelős. A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’, ami azt jelenti, hogy hat hajtott tengellyel rendelkezik. Maximális sebessége 120 km/h körül mozog, ami lehetővé teszi, hogy a malajziai vasúthálózat különböző szakaszain hatékonyan közlekedjen. A mozdony hosszúsága 20.4 méter, ami elég nagy ahhoz, hogy a vasúti közlekedés különböző igényeit kielégítse. A vezérlőrendszer modern technológiát alkalmaz, a fékrendszer pedig pneumatikus.

Szolgálati történelem

A KTM Class 29 mozdonyokat Malajzia fő vasúttársasága, a KTM Berhad használja. Elsődleges szerepük teherforgalom lebonyolítása, de időnként személyszállítási feladatokra is bevetik őket. A mozdonyok bevezetése óta megbízhatóan teljesítettek, és jelentős mértékben hozzájárultak a malajziai vasúti rendszer hatékonyságához. Még aktívan szolgálnak, és nem jelezték, hogy hamarosan kivonnák őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a KTM Class 29 mozdonyok közül bármelyiket is múzeumban őriznék, vagy nosztalgiavonatokban használnák. Mivel azonban mozdonyaik továbbra is aktívan dolgoznak, valószínű, hogy még nem került sor ilyen jellegű megőrzésre.

Érdekességek és kulturális hatás

A KTM Class 29 nemcsak hatékony közlekedési eszköz, hanem a malajziai vasúti fejlődés szimbóluma is. Bár nem közismert a globális vasúti rajongók körében, fontos szerepet tölt be a helyi vasúti kultúrában. Modellvasúti változatai nem ismertek, de a malajziai vasúti közlekedés szerelmesei között népszerű.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 2000–napjaink – Automatizálás
Tengelyelrendezés Co’Co’
Maximális sebesség 120 km/h
Hosszúság 20.4 méter
Fékrendszer Pneumatikus

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/KTM_Class_29