L&YR 2-10-0 (Hughes) gőzmozdony

Az L&YR 2-10-0 (Hughes) gőzmozdony a 20. század elején egyedi kialakításával és erőteljes teljesítményével hozzájárult a teherszállítás hatékonyságának növeléséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az L&YR 2-10-0, más néven Hughes gőzmozdony, a Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR) számára készült, és 1914-ben gyártották. Ez a típus a brit vasúti közlekedésben jelentős szerepet játszott, mivel igény volt egy erős és megbízható mozdonyra nehéz tehervonatok vontatásához. Az L&YR vezetősége, élén George Hughes főmérnökkel, elhatározta, hogy létrehoznak egy nagyobb teljesítményű mozdonyt, amely a kor követelményeinek megfelel.

Technikai jellemzők

Az L&YR 2-10-0 gőzmozdony jelentős technikai paraméterekkel rendelkezett, melyek közé tartozik a 2-10-0 tengelyelrendezés, amely öt hajtott tengellyel rendelkezik. A mozdony gőzhajtású volt, és nagy teljesítményt nyújtott a nehéz tehervonatok mozgatásához. A mozdony mérete és teljesítménye lehetővé tette, hogy hatékonyan működjön a brit vasúthálózaton.

Szolgálati történelem

A mozdonyokat elsősorban Nagy-Britanniában használták, és a nehéz tehervonatok vontatásában játszottak kulcsszerepet. Az L&YR 2-10-0 mozdonyokat a Lancashire and Yorkshire Railway üzemeltette, és később a London, Midland and Scottish Railway (LMS) állományába is integrálták. Funkciójuk a teherszállításban volt, azonban nem terveztek belőle nagy mennyiséget, így csak korlátozott számban álltak szolgálatba.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi ismereteink szerint sajnos egyetlen példány sem maradt meg belőlük, így nem lelhetők fel sem múzeumokban, sem nosztalgiavonatokban. Az ipari fejlődés és a technológiai váltás során a mozdonyokat kivonták a forgalomból, és nem őriztek meg belőlük kiállítható példányt.

Érdekességek és kulturális hatás

Az L&YR 2-10-0 mozdonyok, noha különlegesek voltak a maguk idejében, nem értek el jelentős kulturális hatást vagy hírnevet. A modellvasúti körökben sem váltak annyira népszerűvé, mint más brit mozdonyok, így ritkán találkozunk velük vasúti modellezésben. A mozdony több mint 100 éves történetének megismerése azonban fontos lehet azok számára, akik érdeklődnek a brit vasúti történelem iránt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/L&YR_2-10-0_(Hughes)

Képek

Források: Wikipédia, Google