L&YR Class 2 (Aspinall) gőzmozdony

Az L&YR Class 2 (Aspinall) gőzmozdony a 19. század végén jelentős szerepet játszott a brit vasúti közlekedés fejlődésében, kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával szolgálva a Lancashire and Yorkshire vasútvonalat.

Történeti háttér és gyártás

A Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR) Class 2 gőzmozdonyainak fejlesztése 1888-ban kezdődött. Az Aspinall által tervezett mozdonyok célja az volt, hogy erőteljes és megbízható vontatási megoldást nyújtsanak a gyorsvonatok számára a L&YR vonalain. Az Aspinall Class 2 mozdonyokat a Horwich Works gyártotta, amely az akkori idők egyik jelentős vasútgépészeti üzeme volt. A Lancashire and Yorkshire Railway volt a fő megrendelő, hiszen a mozdonyok az ő hálózatukon láttak el szolgálatot.

Technikai jellemzők

Az L&YR Class 2 gőzmozdonyok technikailag fejlett és nagy teljesítményű gépek voltak abban az időben. A hajtásrendszerük gőzzel működött, amelyet szén égetésével állítottak elő. A mozdonyok 0-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy hat hajtott kerékpár volt elől és nem rendelkeztek vezetőkerékkel vagy futókerékkel. Ez a kialakítás különösen alkalmassá tette őket a nehéz tehervonatok vontatására is.

  • Teljesítmény: Erős vontatási képesség, amely lehetővé tette nehéz vonatok mozgatását.
  • Maximális sebesség: Körülbelül 80 km/h, ami a korabeli viszonyok között kiemelkedő volt.
  • Tengelytáv: Pontosan nem ismert, de a 0-6-0 elrendezés kompakt szerkezetet biztosított.

Szolgálati történelem

Az L&YR Class 2 mozdonyok nagy sikert arattak az angliai vasutakon, különösen a Lancashire and Yorkshire Railway vonalain. Főként teher- és személyszállító vonatok élén szolgáltak. Az idő múlásával a technológia fejlődésének köszönhetően a mozdonyokat fokozatosan kivonták a szolgálatból, és újabb, modernebb gépek váltották fel őket. A kivonás pontos időpontja nem ismert, de valószínűleg az 1930-as évek végére teljesen eltűntek a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az L&YR Class 2 mozdonyok közül egy sem maradt fenn az utókor számára. Nem találhatók meg múzeumokban vagy nosztalgia vonatok részeként, így megőrzésük nem valósult meg.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az L&YR Class 2 gőzmozdonyok nem maradtak fenn, jelentős hatást gyakoroltak a brit vasúti technológia fejlődésére. Modellvasúti formában nem váltak széles körben elterjedtté, ám a vasútmodellezők körében gyakran említik őket az iparág egyik technológiai előrelépéseként. Sok vasútbarát a korai brit vasút aranykorának szimbólumaként tekint ezekre a mozdonyokra.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/L&YR_Class_2_(Aspinall)

Képek

Források: Wikipédia, Google