Történeti háttér és gyártás
Az L&YR Class 5 gőzmozdonyt a Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR) társaság számára fejlesztették ki. Az első példány 1889-ben készült el, és John Aspinall tervezte. Ez a típus a brit ipari forradalom idején, a gőzvontatás fénykorában jött létre, hogy kielégítse az egyre növekvő árufuvarozási igényeket.
A gyártást az L&YR saját Horwich Műhelye végezte, és összesen 70 darab készült belőle. A típus kifejlesztésének fő célja az volt, hogy a vasútvonalak teherszállítási kapacitását növeljék, miközben biztosítják a megbízható és hatékony közlekedést.
Technikai jellemzők
Az L&YR Class 5 egy gőzmozdony, amelyet a klasszikus brit tervezési elemek jellemeznek. A mozdony hajtásrendszere gőzerőre alapul, amelyet egy nagy teljesítményű kazán biztosít. A tengelyelrendezése 2-4-2 volt, ami azt jelenti, hogy két nem hajtott első tengely, négy hajtott tengely és két nem hajtott hátsó tengely alkotta a futóművet.
A maximális sebesség és egyéb részletes műszaki adatok sajnos nem állnak rendelkezésre. Az ilyen típusú mozdonyokat gyakran használták közepes távolságú teherszállításra, ami megkövetelte a megbízható működést, de nem a sebesség volt a legfőbb szempont.
Szolgálati történelem
Az L&YR Class 5 mozdonyok főként az Egyesült Királyság területén működtek az L&YR vonalain. Rendkívül megbízhatónak bizonyultak a teherszállítási feladatokban, ami nagyban hozzájárult a gazdasági fejlődéshez a régióban. A szolgálati élettartamuk alatt több kisebb átalakításon is átestek, hogy a technológiai fejlődésnek megfelelően javítsák teljesítményüket.
Ezeket a mozdonyokat az 1920-as évek végéig használták, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból a modernebb dízel és elektromos mozdonyok megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Napjainkban sajnos nincs megőrzött példánya az L&YR Class 5 mozdonyoknak. Mivel ezek a mozdonyok nem maradtak fenn, múzeumokban sem találhatóak meg, és nosztalgiavonatként sem üzemelnek. Azonban több vasúti történelemmel foglalkozó könyv és archív képanyag őrzi az emléküket.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az L&YR Class 5 mozdonyok közvetlen kulturális hatása nem dokumentált széles körben, a vasúttörténeti körökben nagyra értékelik őket, mint a brit vasútfejlesztés egy fontos állomását. Modellvasúti körökben kevésbé elterjedt, de a történeti vasúti modellezők számára egy igazi csemegének számítanak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/L&YR_Class_5
Képek
Források: Wikipédia, Google