Landquart-Davos G 3/4 gőzmozdony

A Landquart-Davos G 3/4 gőzmozdony a svájci hegyi vasutak hőse volt, ahol kitartásával és erejével hidalta át a meredek szakaszokat.

Történeti háttér és gyártás

A Landquart-Davos G 3/4 gőzmozdony a svájci Rhätische Bahn (RhB) vasúttársaság számára készült, amely a Landquart és Davos közötti útvonalon szolgált. Az 1889-es évben gyártották, a svájci SLM (Swiss Locomotive and Machine Works) vállalat által. A mozdony fejlesztésének célja az volt, hogy a svájci Alpok meredek lejtőit is meg tudja mászni, hatékonyan és megbízhatóan. Összesen 16 ilyen mozdony készült, amelyek a hegyi vasútvonalak igényeire lettek tervezve.

Technikai jellemzők

A G 3/4 mozdony gőzhajtású, és a 2-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkezik, amely kiváló húzóerőt biztosít a hegyvidéki útvonalakon. Maximális sebessége 45 km/h. A gőzmozdony szénnel működik, és kazánja 12 atm nyomást bír. A mozdony hossza körülbelül 9 méter, és két tengely közötti távolság kb. 2,5 méter. Ezek a mozdonyok általában nem szállítottak utasokat, mert elsődleges szerepük a teherszállítás volt a meredek svájci vasútvonalakon.

Szolgálati történelem

A mozdonyok nagy részét a Rhätische Bahn használta, és jelentős szerepet játszottak a svájci Alpok vasúti közlekedésének fejlesztésében. Az évtizedek során több ilyen mozdonyt átalakítottak vagy modernizáltak, hogy a kor változó technológiai és biztonsági követelményeinek megfeleljenek. Több mint fél évszázadon keresztül szolgáltak. A legtöbb példányt az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején vonták ki a forgalomból, részben az újabb, nagyobb teljesítményű mozdonyok bevezetése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az eredeti G 3/4 mozdonyok közül néhány megőrzésre került, és jelenleg is megtekinthető különböző svájci múzeumokban. Ezeket a mozdonyokat néha nosztalgiavonatokként is üzemeltetik, különösen turisztikai célból a svájci Alpokban. Az egyik legismertebb ezek közül az Albula Bahnmuseum, ahol a látogatók részletesen megismerhetik a G 3/4 mozdony történetét és működését.

Érdekességek és kulturális hatás

A G 3/4 mozdonyoknak jelentős kultúrtörténeti szerepe van, különösen Svájcban, ahol a vasúti közlekedés kiemelt fontosságú. Ezek a mozdonyok a svájci vasúti történelem ikonjai lettek, és gyakran megjelennek modellek és vasútszimulátorok formájában is. Rajongói körökben nagy népszerűségnek örvendenek, és gyakran modellezik őket 1:87 méretarányban, ami a vasútmodellezés egyik legelterjedtebb standardja.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1889
Tengelyelrendezés 2-6-0
Maximális sebesség 45 km/h
Kazánnyomás 12 atm

Hivatkozások

Landquart-Davos G 3/4 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google