Történeti háttér és gyártás
A Landquart-Davos G 3/4 gőzmozdony a svájci Rhätische Bahn (RhB) vasúttársaság számára készült, amely a Landquart és Davos közötti útvonalon szolgált. Az 1889-es évben gyártották, a svájci SLM (Swiss Locomotive and Machine Works) vállalat által. A mozdony fejlesztésének célja az volt, hogy a svájci Alpok meredek lejtőit is meg tudja mászni, hatékonyan és megbízhatóan. Összesen 16 ilyen mozdony készült, amelyek a hegyi vasútvonalak igényeire lettek tervezve.
Technikai jellemzők
A G 3/4 mozdony gőzhajtású, és a 2-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkezik, amely kiváló húzóerőt biztosít a hegyvidéki útvonalakon. Maximális sebessége 45 km/h. A gőzmozdony szénnel működik, és kazánja 12 atm nyomást bír. A mozdony hossza körülbelül 9 méter, és két tengely közötti távolság kb. 2,5 méter. Ezek a mozdonyok általában nem szállítottak utasokat, mert elsődleges szerepük a teherszállítás volt a meredek svájci vasútvonalakon.
Szolgálati történelem
A mozdonyok nagy részét a Rhätische Bahn használta, és jelentős szerepet játszottak a svájci Alpok vasúti közlekedésének fejlesztésében. Az évtizedek során több ilyen mozdonyt átalakítottak vagy modernizáltak, hogy a kor változó technológiai és biztonsági követelményeinek megfeleljenek. Több mint fél évszázadon keresztül szolgáltak. A legtöbb példányt az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején vonták ki a forgalomból, részben az újabb, nagyobb teljesítményű mozdonyok bevezetése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az eredeti G 3/4 mozdonyok közül néhány megőrzésre került, és jelenleg is megtekinthető különböző svájci múzeumokban. Ezeket a mozdonyokat néha nosztalgiavonatokként is üzemeltetik, különösen turisztikai célból a svájci Alpokban. Az egyik legismertebb ezek közül az Albula Bahnmuseum, ahol a látogatók részletesen megismerhetik a G 3/4 mozdony történetét és működését.
Érdekességek és kulturális hatás
A G 3/4 mozdonyoknak jelentős kultúrtörténeti szerepe van, különösen Svájcban, ahol a vasúti közlekedés kiemelt fontosságú. Ezek a mozdonyok a svájci vasúti történelem ikonjai lettek, és gyakran megjelennek modellek és vasútszimulátorok formájában is. Rajongói körökben nagy népszerűségnek örvendenek, és gyakran modellezik őket 1:87 méretarányban, ami a vasútmodellezés egyik legelterjedtebb standardja.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1889 |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Kazánnyomás | 12 atm |
Hivatkozások
Landquart-Davos G 3/4 Wikipedia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google