LB&SCR A1X Class W8 Freshwater gőzmozdony

Az LB&SCR A1X Class W8 Freshwater gőzmozdony egy brit vasúti legenda, amely a 19. század végén kezdte meg szolgálatát, és napjainkra is őrzi a vasúttörténet szellemét.

Történeti háttér és gyártás

A London, Brighton and South Coast Railway (LB&SCR) A1X osztálya az 1870-es években került kifejlesztésre, amikor a vasúti közlekedés hatalmas növekedést mutatott az Egyesült Királyságban. Az A1X osztályon belül a W8 Freshwater gőzmozdony egy különleges példány, amelyet 1877-ben gyártottak. Az A1 sorozat eredeti célja a rövid távolságú, elővárosi vonalak kiszolgálása volt, amelyhez kiválóan alkalmazkodtak kis méretükkel és hatékony működésükkel.

A mozdonyokat a Brighton Works üzemben készítették, amely a kor egyik legjelentősebb vasúti járműgyártó központja volt. A W8 Freshwater mozdonynak több testvére is készült ebben az időszakban, és összességében az A1 és A1X osztályból több mint 50 darabot gyártottak.

Technikai jellemzők

A W8 Freshwater egy gőzmeghajtású mozdony, melyet kis, 0-6-0-as tengelyelrendezés jellemez. Ez azt jelenti, hogy a mozdony teljes egészében kapcsolt tengelyekkel rendelkezik, amelyek biztosítják a megfelelő vonóerőt és stabilitást a rövidebb vonalakon.

Főbb műszaki jellemzők:

Hajtásrendszer: Gőz
Tengelyelrendezés: 0-6-0
Maximális sebesség: Kb. 50 km/h
Méretek: Kb. 8 méter hosszú és 3 méter magas

Ez a mozdony kisméretű és könnyen kezelhető, így ideális választás volt a sűrű városi vasútvonalak kiszolgálására. A futómű kialakítása és a mérsékelt teljesítmény lehetővé tette, hogy alacsony fenntartási költségekkel üzemeljen.

Szolgálati történelem

A W8 Freshwater hosszú szolgálati ideje alatt az Egyesült Királyság különböző pontjain üzemelt, főként a déli partvidék elővárosi vonalain. Az A1X osztály mozdonyai híresek voltak megbízhatóságukról és egyszerű karbantarthatóságukról, ami jelentősen hozzájárult hosszú üzemeltetési idejükhöz.

A mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból a 20. század közepén, amikor a vasutak dízel és villamos meghajtásra álltak át. A W8 Freshwater szerencsére megmenekült a selejtezéstől, és napjainkban is megtekinthető.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A W8 Freshwater megőrzésre került, és ma már a Isle of Wight Steam Railway múzeumban található. Ez a múzeum gazdag gyűjteménnyel rendelkezik gőzvontatású járművekből, és a W8 Freshwater fontos része ennek az örökségnek. Rendszeresen használják nosztalgiavonatokban, ami lehetőséget ad látogatóknak, hogy visszautazzanak a vasúti történelem aranykorába.

Érdekességek és kulturális hatás

A W8 Freshwater a rajongók körében is népszerű, számos méretarányos modell készült belőle. A brit vasúti modellezés területén az A1X osztály és a Freshwater is gyakran szerepel. A mozdony különleges, hagyományos kinézete és történelmi jelentősége miatt a vasúttörténet kedvelőinek egyik kedvelt darabja.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LB&SCR_A1X_Class_W8_Freshwater

Képek

Források: Wikipédia, Google