LB&SCR B4 class gőzmozdony

Az LB&SCR B4 class gőzmozdony a 19. század végén jelentős szerepet töltött be a déli vasutak életében, robusztus kialakításával és megbízható teljesítményével biztosítva az áruszállítást.

Történeti háttér és gyártás

Az LB&SCR B4 osztályú gőzmozdonyok egy különleges szereplői a 19. század végi brit vasúttörténelemnek. Ezeket a mozdonyokat Robert Billinton tervezte 1899-ben, és a London, Brighton and South Coast Railway (LB&SCR) társaság szolgálatában álltak. Az LB&SCR közlekedési igényei lényegesen megnőttek abban az időszakban, így a B4 osztály kifejlesztése egy reakció volt a növekvő teherszállítási követelményekre. Összesen 15 példány készült ebből az osztályból.

Technikai jellemzők

Az LB&SCR B4 osztályú mozdonyai gőzzel működtek, és 0-4-2 tengelyelrendezéssel rendelkeztek. Ez azt jelenti, hogy a mozdonyon négy hajtott tengely volt, amelyeket kettő követett. Az ilyen típusú elrendezés közismert a kisebb teherbírású, de gyors mozgásra képes mozdonyok között. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 77 km/h-t, miközben a kazánjaik nyomása 170 psi volt, ami biztosította a megfelelő teljesítményt az LB&SCR-hez szükséges feladatok ellátásához.

Szolgálati történelem

Az LB&SCR B4 osztályú mozdonyai elsősorban a déli angliai térségben közlekedtek, különösen Brighton és London között. Az évek során számos frissítést és karbantartást végeztek rajtuk, ám végül a technológia gyors fejlődése miatt több mozdonyt is kivontak a szolgálatból az 1920-as években.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos egyik LB&SCR B4 osztályú mozdony sem maradt fenn az utókor számára. Az összes ilyen típusú gépet végül selejtezték, így manapság csak fotók és dokumentumok tanúskodnak létezésükről.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LB&SCR B4 osztály nem vált közismertté a vasúti rajongók körében, a vasúttörténészek számára mégis fontos szereplő. Az ilyen típusú mozdonyok modellezése nem gyakori, de időnként megjelennek a modellező kiállításokon, mint a viktoriánus kori brit vasút hálózatának reprezentánsai.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 0-4-2
Maximális sebesség 77 km/h
Kazánnyomás 170 psi

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LB&SCR_B4_class

Képek

Források: Wikipédia, Google