LB&SCR E1 class gőzmozdony

A LB&SCR E1 class gőzmozdony az 1870-es évek végén jelent meg, az ipari forradalom egyik ékkövekét képviselve, megbízhatóságával és hatékonyságával segítve a vasúti közlekedés fejlődését.

Történeti háttér és gyártás

Az LB&SCR E1 osztályú gőzmozdonyokat az 1870-es évek közepén fejlesztették ki a brit London, Brighton and South Coast Railway (LB&SCR) számára. Az E1 osztályt William Stroudley, a vasúttársaság főmérnöke tervezte, aki jelentős szerepet játszott a korabeli brit vasúti járművek fejlesztésében. Az első prototípus 1874-ben készült el. Az E1 osztály alapvetően a korábbi Stroudley Terrier osztályú mozdonyok sikeres konstrukciójára épült, nagyobb teljesítménnyel és robusztusabb szerkezettel.

Ezek a mozdonyok az ipari forradalom virágzásának idején születtek, amikor a brit vasúti hálózat gyorsan bővült. Az LB&SCR E1 osztályú gőzmozdonyok főként teherszállítási feladatokat láttak el, de alkalomadtán személyszállítási célokra is használták őket. Az összesen 80 darab mozdony gyártása egészen az 1890-es évek elejéig folytatódott.

Technikai jellemzők

Az LB&SCR E1 osztályú gőzmozdonyokat hagyományos gőzhajtás jellemezte. A mozdonyok 0-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami hat hajtott tengelyt jelentett. Az E1 osztályt a strapabírás és a megbízhatóság jellemezte, ami ideális volt a nehezebb teherszállítmányok mozgatására.

A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, ami megfelelt a korabeli szabványoknak. Bár az utasbefogadó kapacitás téren ezek a mozdonyok nem nyújtottak különlegességet, a teherbírásuk kiemelkedő volt. A fékrendszerük hagyományos vákuumfékkel működött, és a mozdonyok manuális vezérléssel rendelkeztek, ami a korszak technológiai szintjének megfelelő volt.

Szolgálati történelem

Az E1 osztályú mozdonyok főként Délkelet-Anglia vasútvonalain szolgáltak, ahol a London, Brighton and South Coast Railway üzemeltette őket. A mozdonyok által nyújtott megbízhatóság és teljesítmény miatt hosszú időn keresztül a brit vasúti hálózat meghatározó elemei voltak.

A mozdonyok fokozatos kivonása a szolgálatból az 1920-as évek végén kezdődött, ahogy a korszerűbb dízel- és elektromos mozdonyok átvették a helyüket. Néhány példány azonban egészen az 1950-es évekig szolgálatban maradt, főként kisebb teherfuvarozási feladatokat látva el.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • Nincs ismert megőrzött példány az LB&SCR E1 osztályú mozdonyokból. A vasúttörténeti múzeumokban modellként, illusztrációként azonban találkozhatunk velük.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LB&SCR E1 osztályú mozdonyok a brit ipari forradalom ikonikus képviselői közé tartoznak. Az egyik érdekesség, hogy ezek a mozdonyok az első olyan típusok között voltak, amelyeket a „terrier” mozdonyok mintájára módosítottak, ami különösen kedveltté tette őket a vasúti modellezők körében. Az E1 osztály iránti rajongás a mai napig fennáll, és a brit vasúti rajongói közösségek gyakran megemlékeznek róluk.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 0-6-0
Maximális sebesség 60 km/h

Hivatkozások

LB&SCR E1 class Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google