LB&SCR I2 class gőzmozdony

Az LB&SCR I2 class gőzmozdony a 20. század elején keltett feltűnést a brit vasutakon, ahol megbízhatóságával és teljesítményével vált a gőzmozdonyok egyik kiemelkedő képviselőjévé.

Történeti háttér és gyártás

Az LB&SCR I2 osztályú gőzmozdonyt a londoni Brighton és South Coast Railway (LB&SCR) számára fejlesztették ki. Az I2 osztály az E. S. Ivatt által tervezett, korábbi I1 osztályú gőzmozdonyok továbbfejlesztett változata volt. Az új mozdonyok célja a megnövekedett közlekedési igények kielégítése volt. Az első példányokat 1907-ben gyártották le. Az LB&SCR ‘sugárirányú’ hálózata miatt ezek a mozdonyok elsősorban helyi járatokban és elővárosi vonalakon voltak használatban, ahol gyorsan kellett felgyorsulniuk megállás után. A gyártást a Brighton Works végezte.

Technikai jellemzők

Az I2 osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, kéthengeres, túlhevítős rendszerrel. Az ilyen típusú mozdonyok háromfutóműves, 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek. Ez a kialakítás lehetővé tette a mozdonyok számára, hogy stabilan közlekedjenek nagy sebességgel is. A maximális sebességük megközelítette az 85 km/h-t. Az I2 mozdonyok hossza körülbelül 16 méter volt, és jellemzően személyszállításra használták őket, elővárosi és helyi vonalakon. A fékrendszerük vákuumos működtetésű volt. A mozdonyok kényelmi felszereltsége a kor követelményeinek felelt meg, fűtőberendezéssel az utasok számára.

Szolgálati történelem

Az LB&SCR I2 osztályú mozdonyait a dél-angliai vasútvonalakon használták, különösen a Brighton és a déli part menti útvonalakon. A mozdonyok sokoldalúan teljesítettek az elővárosi és helyi vonalakon végzett szolgálat során. Az 1923-as év során, a brit vasutak államosítása után, ezek a mozdonyok a Southern Railway tulajdonába kerültek. Az I2 osztályt végül az 1930-as évek végére vonták ki fokozatosan a forgalomból, helyettük korszerűbb dízel- és elektromos mozdonyok vették át a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az LB&SCR I2 osztályú mozdonyok közül egyik sem maradt fenn napjainkra. Bár jelentős szerepet játszottak a dél-angliai vasúti közlekedés fejlődésében, a modernizáció során az összes példányt leselejtezték. Ennek következtében a rajongóknak és a vasúttörténészeknek csak archív felvételek alapján van lehetőségük e mozdonyokat tanulmányozni.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az I2 osztályú mozdonyok nem élték meg a modellvasúti gyártók figyelmét, a vasúttörténelem iránt érdeklődők körében mégis ismert. A mozdonyok jellegzetes megjelenése és az LB&SCR hálózatban betöltött szerepe miatt a vasúttörténeti könyvekben gyakran emlegetik őket. Noha konkrét filmben vagy könyvben nem szerepeltek, a korszakot bemutató művekben gyakran megjelennek az I2 osztályhoz hasonló mozdonyok.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

LB&SCR I2 class – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google