Történeti háttér és gyártás
Az LMR 57 Lion egy történelmi jelentőségű brit gőzmozdony, amelyet 1838-ban gyártottak. A mozdony a Liverpool and Manchester Railway számára készült, amely az egyik első intercity vasútvonal volt a világon. A Lion-t George Stephenson vállalata, a Robert Stephenson and Company készítette Newcastle upon Tyne-ban.
A Lion mozdony egyike volt annak a tíz darabnak, amelyet a Liverpool and Manchester Railway társaság számára gyártottak. A mozdony kialakítása a korabeli igényekre reagált, amelyek a gyorsabb és hatékonyabb személy- és teherszállítást célozták meg az ipari forradalom időszakában.
Technikai jellemzők
Az LMR 57 Lion egy kéthengeres, függőleges kazánnal ellátott gőzmozdony, amely 0-4-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a mozdony négy hajtott és két, szabadon futó kerekű tengellyel volt felszerelve. A Lion maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami a maga idejében kiemelkedő teljesítménynek számított.
A mozdony a korabeli technológiai színvonalnak megfelelően nyitott fülkével rendelkezett, és szén kazántüzeléssel működött. A Lion eredetileg személyszállításra készült, de idővel teherforgalomban is alkalmazták.
Szolgálati történelem
Az LMR 57 Lion a Liverpool and Manchester Railway szolgálatában állt több évtizeden át. A mozdony jelentős szerepet játszott az ipari forradalom során, mivel hozzájárult a gyorsabb szállítási lehetőségek megteremtéséhez a két nagy ipari központ között.
A mozdonyt 1859-ben vonták ki az aktív szolgálatból. Ezt követően elsősorban tartalék mozdonyként alkalmazták, majd végül pályafenntartási feladatokra használták.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az LMR 57 Lion ma is fennmaradt, és a brit vasúttörténet egyik fontos emléke. A mozdony jelenleg a Liverpooli Múzeumban található, ahol a látogatók megtekinthetik. Az évek során a Lion több felújításon is átesett annak érdekében, hogy megőrizzék eredeti állapotát.
Érdekességek és kulturális hatás
A Lion mozdony a köznyelvben „The Lion” néven is ismert. Kiemelkedő történelmi szerepe miatt a brit vasúti rajongók körében rendkívül népszerű. A mozdony szerepelt az 1953-as brit filmben, a „The Titfield Thunderbolt” című alkotásban, amely tovább növelte hírnevét.
A modellvasúti világban a Lion szintén kedvelt téma, különböző méretarányú modelljei is készültek, amelyek a gyűjtők és hobbijátékosok körében igen keresettek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1800–1849 – Korai vasút |
Gyártási év | 1838 |
Tengelyelrendezés | 0-4-2 |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LMR_57_Lion
Képek
Források: Wikipédia, Google