„LMS 3-Cylindered Stanier 2-6-4T gőzmozdony”

Az LMS 3-Cylindered Stanier 2-6-4T gőzmozdony a 20. század közepének ikonikus vasúti remekműve, amely az ipari innováció és a precíz mérnöki munka találkozását testesíti meg.

Történeti háttér és gyártás

Az LMS 3-Cylindered Stanier 2-6-4T gőzmozdony a brit vasúti történelem egyik jelentős típusa, amelyet az 1930-as években fejlesztettek ki. Kifejlesztése a London, Midland and Scottish Railway (LMS) igényeire válaszul történt, célja pedig egy olyan mozdony megalkotása volt, amely hatékonyan tudja kezelni az elővárosi forgalmat és kisebb távolságú személyvonatok mozgatását. Az LMS a 20. század elején jelentős átalakulásokon ment keresztül, és szüksége volt egy megbízható, erős és gyors gőzmozdonysorozatra.

A mozdonyt a híres mérnök, Sir William Stanier tervezte, aki az LMS főmérnökeként tevékenykedett. Gyártását 1934-ben kezdték meg, és a Crewe-i Vasúti Műhelyekben készült. A gyártás során számos darab készült, amelyek az LMS számára készültek, és amelyek később a British Railways flottájába is bekerültek, amikor 1948-ban államosították a brit vasutakat.

Technikai jellemzők

Az LMS 3-Cylindered Stanier 2-6-4T gőzmozdonynak három hengeres hajtásrendszere volt, amely a gőzmozdonyok körében újdonságnak számított. Ez a kialakítás nagyobb teljesítményt biztosított, és a mozdony egyenletesebb futását tette lehetővé. A 2-6-4T tengelyelrendezésű mozdony maximális sebessége elérte a 112 km/h-t (70 mph), ami a kor színvonalához képest kiemelkedő teljesítmény volt.

A mozdony teljes hossza 14,4 méter (47 láb 3 hüvelyk) volt, és jelentős súlyt képviselt, ami hozzájárult a stabil és megbízható futáshoz. A Stainer mozdonyokat összességében strapabíró tervezés jellemezte, amely megfelelően eleget tett az elővárosi vonatok gyorsítási és fékezési igényeinek.

Szolgálati történelem

Az LMS 3-Cylindered Stanier 2-6-4T mozdonyokat elsősorban a brit szigetek központi részén használták, beleértve Londont és környékét. Hatékony szerepet töltöttek be az elővárosi és közepesen hosszú távolságú járatokon. A mozdonyok a második világháború után is fontos részét képezték a brit vasúti flottának.

A mozdonyok kivonására az 1960-as években került sor, amikor a dízel- és elektromos mozdonyok kezdték átvenni a forgalmat. A korszellem és a technológiai fejlődés szükségessé tette a gőzmozdonyok kivonását, és helyüket korszerűbb járművek vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs tudomásunk a megőrzött példányok létezéséről. Eddig nem került elő, hogy bármelyik LMS 3-Cylindered Stanier 2-6-4T mozdony működőképes formában fennmaradt volna, és nem szerepelnek múzeumokban kiállítva sem.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a mozdony nem kapott kiemelt szerepet a kulturális emlékezetben, technikai újításai és teljesítménye miatt különleges helyet foglal el a brit vasúti történelemben. Modellvasutak és vasúti rajongók körében is népszerű, bár a modellgyártás nem tömegtermelésben történt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Maximális sebesség 112 km/h
Hossz 14,4 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LMS_3-Cylindered_Stanier_2-6-4T

Képek

Források: Wikipédia, Google