LMS Class 2P 4-4-0 gőzmozdony

Az LMS Class 2P 4-4-0 gőzmozdony az 1920-as évek brit vasúti hálózatának megbízható és sokoldalú gépeként vált ismertté, amely kiválóan teljesített különböző személy- és tehervonatok élén.

Történeti háttér és gyártás

Az LMS Class 2P 4-4-0 gőzmozdony a London, Midland and Scottish Railway (LMS) által volt kifejlesztve, hogy könnyű személyvonati szolgáltatásokat nyújtson. A mozdonyokat 1928 és 1932 között gyártották. A konstrukció célja az volt, hogy hatékony és költséghatékony megoldást nyújtson a kisebb forgalmú vonalakon történő személyszállításra. Az LMS által megrendelt mozdonyokat az LMS saját Crewe Works műhelyében, valamint a Derby Works-ben gyártották. Összesen 138 darabot készítettek ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A 2P 4-4-0 típusú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, ami a 20. század elején általános volt. A 4-4-0 tengelyelrendezés azt jelenti, hogy a mozdony négy vezető és négy hajtott tengellyel rendelkezik. Ez a kialakítás stabilitást biztosított, különösen a könnyebb, elővárosi vonatok esetében.

A mozdony maximális sebessége 75 mph (körülbelül 121 km/h) volt, ami elegendő volt az akkori személyszállítási igények kielégítésére. Az LMS Class 2P 4-4-0 mozdonyok hosszát tekintve körülbelül 18,5 méterre nyúltak, magasságuk pedig elérte a 3,8 métert. A mozdonyok össztömege 82 tonna körül mozgott.

A mozdonyok futóművei rugózott kivitelűek voltak, ami növelte az utazási komfortot és a futási stabilitást. A fékrendszerük vákuumfékkel működött, ami az akkori brit vasúti járműveknél megszokott volt. A mozdonyokat kézi vezérléssel látták el, modern kényelmi eszközök, mint klíma vagy automata ajtó, akkoriban még nem álltak rendelkezésre.

Szolgálati történelem

Az LMS Class 2P 4-4-0 mozdonyok főként a brit vasútvonalakon, különösen Angliában és Skóciában, a könnyű személyszállítási vonalakon szolgáltak. Jellemzően elővárosi és vidéki vonalakon közlekedtek, ahol kisebb terheléssel kellett megbirkózniuk. Az 1928-ban gyártott mozdonyok az 1950-es évek végéig maradtak szolgálatban, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a dízel- és villamosmozdonyok térnyerése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelen ismereteink szerint sajnos egyetlen LMS Class 2P 4-4-0 mozdony sem maradt fenn működőképes állapotban. A korabeli mozdonyok közül egyes darabok részt vettek nosztalgia eseményeken, de a többségüket selejtezték vagy szétbontották.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LMS Class 2P 4-4-0 mozdonyok egy időben népszerű modellvasúti darabok voltak, és több gyártó készített róluk méretarányos modelleket. A vasútrajongók körében ismert volt a „Derby Class” becenéven is, utalva a Derby Works gyárára, ahol több példány is készült. Kulturális hatásukat főként a modellezés és a vasúti történelem iránt érdeklődők körében lehetett érezni.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1928
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 121 km/h
Hossz 18,5 méter
Magasság 3,8 méter
Össztömeg 82 tonna

Hivatkozások

LMS Class 2P 4-4-0 Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google