LMS diesel shunter 7050 dízelmozdony

Az LMS diesel shunter 7050 dízelmozdony az 1930-as években jelentős újítást hozott a brit vasúthálózaton, modern technológiájával forradalmasítva a tolatási munkálatokat.

Történeti háttér és gyártás

A LMS Diesel Shunter 7050 egy dízelmozdony, amelyet az LMS (London, Midland és Scottish Railway) rendelt meg. Az LMS az Egyesült Királyság egyik legnagyobb vasúttársasága volt, amely az 1923-as vasútreform során alakult. A mozdony gyártása 1934-ben kezdődött, egy olyan időszakban, amikor a vasúttársaságok világszerte új hajtástechnológiák után kutattak a hagyományos gőzmozdonyok leváltására.

A dízelmozdonyok fejlesztése az LMS részéről azzal a céllal történt, hogy hatékonyabb és megbízhatóbb mozdonyokat állítsanak szolgálatba a helyi és ipari szintű teherszállításra. A mozdonyt a műszaki újítás iránti igény hívta életre, mivel a dízelmotoros hajtás alacsonyabb karbantartási költségekkel és jobb teljesítménnyel kecsegtetett.

Technikai jellemzők

Az LMS diesel shunter 7050 egy dízel-, illetve villamos hajtású mozdony volt, amelyet alapvetően ipari és teherszállítói feladatok ellátására terveztek. A mozdony a Co-Co tengelyelrendezést használta, ami hat tengelyt jelent, kettőt egy-egy háromtengelyes forgóvázon.

A mozdonyt egy dízelmotor hajtotta, amely egy generátort működtetett, ezáltal villanymotorok biztosították a hajtást a főkerekekre. Az LMS diesel shunter 7050 maximális sebessége körülbelül 40 km/h volt, amely elegendőnek bizonyult a teherszállításban végzett feladatokra.

Szolgálati történelem

A mozdony elsősorban az LMS hálózatán belül működött, különösen a teherszállítási feladatokban. Bár nem volt széles körben elterjedt, a 7050-es jól teljesített az ipari környezetben és a helyi vasúti szállítások során is. Szolgálati pályafutása során több alkalommal modernizálták és karbantartották, hogy megfeleljen a vasúti igényeknek.

A mozdonyt az 1950-es években vonták ki a forgalomból, amikor a modernebb és hatékonyabb dízelmozdonyok kezdték átvenni a helyüket az angol vasúthálózaton.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az LMS diesel shunter 7050-ből nem maradt fenn egyetlen megőrzött példány sem múzeumokban vagy nosztalgia vonatként. A mozdonyok többsége a kivonás után rozsdásodásnak indult vagy selejtezésre került.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a LMS diesel shunter 7050 nem volt különösebben ismert a vasúti rajongók körében, érdekes korszakot képvisel a dízelmozdonyok fejlődésében. A modellvasúti világban is kevésbé elterjedt, mivel kevésbé volt látványos, mint néhány társa, azonban az LMS rajongók számára egyedi kuriózumnak számíthat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LMS_diesel_shunter_7050

Képek

Források: Wikipédia, Google