LMS Ivatt Class 2 2-6-0 gőzmozdony

Az LMS Ivatt Class 2 2-6-0 gőzmozdony a brit vasúti történelem kiemelkedő alakja, amelyet az 1940-es évek végén terveztek, hogy hatékony megoldást nyújtson a középtávú szállítási feladatokra.

Történeti háttér és gyártás

Az LMS Ivatt Class 2 2-6-0 gőzmozdony a London, Midland and Scottish Railway (LMS) megbízásából készült. A mozdony tervezését George Ivatt vezette, és az 1946-os évben állították szolgálatba. Az új típus megalkotásának célja az volt, hogy hatékony és megbízható mozdonysorozatot hozzanak létre, amely képes különböző vonali és szállítási feladatok ellátására.

A gyártási időszak során összesen 128 példány készült. Az LMS 20 mozdonnyal kezdte a sorozatot, majd a British Railways (BR) további 108 darabot épített 1952-ig. A gyártás helyszíne Crewe volt, ahol az LMS fő műhelye működött.

Technikai jellemzők

Az LMS Ivatt Class 2 2-6-0 egy gőzmozdony, amelyet egy 2-6-0 tengelyelrendezéssel terveztek. A mozdony hajtását gőz biztosította, amely a tüzelőanyag elégetésével keletkezett. A sorozat maximális sebessége körülbelül 112 km/h volt, ami figyelemreméltó teljesítmény egy ilyen típusú mozdony esetében.

A mozdony hossza körülbelül 17 méter volt, és a teljes magassága elérte a 3,8 métert. A futóművet egy hat tengelyes rendszer alkotta, amely biztosította a stabilitást és rugalmasságot a különböző típusú vasúti pályákon. A fékrendszer sűrített levegős technológián alapult, amely akkoriban korszerű megoldásnak számított.

Szolgálati történelem

Az LMS Ivatt Class 2 2-6-0 mozdonyokat főként Nagy-Britannia vasútvonalain használták. Ezek a mozdonyok személy- és tehervonatok vontatására egyaránt alkalmasak voltak, és az ország különböző területein teljesítettek szolgálatot. Az utolsó példányokat az 1960-as évek közepén vonták ki a forgalomból, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan dízel és elektromos mozdonyok váltották fel.

A mozdonyok a maguk idejében megbízhatóságukról és sokoldalúságukról voltak híresek, amely lehetővé tette számukra, hogy hosszú szolgálati időt töltsenek a vasutaknál.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A mai napig több LMS Ivatt Class 2 2-6-0 mozdony fennmaradt, és különböző vasúti múzeumokban tekinthetők meg az Egyesült Királyságban. Néhány példány működőképes állapotban van tartva, és nosztalgiavonatokon is szolgálnak, lehetőséget adva a látogatóknak, hogy megismerkedjenek a gőzmozdony korszakával.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LMS Ivatt Class 2 2-6-0 mozdonyok az évek során jelentős rajongói kultúrát alakítottak ki maguk körül. Modellszinten is népszerűek, számos modellvasúti gyártó kínálatában megtalálhatók méretarányos verzióik. Említésre méltó, hogy a mozdonyok családias becenéven, például „Mogul” néven is ismertek voltak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1946
Maximális sebesség 112 km/h
Tengelyelrendezés 2-6-0
Hossz 17 m
Magasság 3.8 m

Hivatkozások

További információ az LMS Ivatt Class 2 2-6-0 gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google