Történeti háttér és gyártás
A LMS Ivatt Class 4 gőzmozdony egy brit vasúti mozdonytípus, amelyet a London, Midland and Scottish Railway (LMS) számára fejlesztettek ki. A gőzmozdonyokat 1947 és 1952 között gyártották, miután George Ivatt, az LMS főmérnöke megtervezte őket. Az Ivatt Class 4 a meglévő LMS Class 2-es gőzmozdonyok továbbfejlesztéseként született meg, hogy megfeleljen az újabb követelményeknek és hatékonyabb legyen a középtávú tehervonati szolgálatokban.
Az Ivatt Class 4-ből összesen 162 darabot gyártottak. A gyártást az LMS Crewe-i műhelyei végezték. Az 1947-es gyártási évet követően a mozdonyok nagy részét már a British Railways alatt gyártották, mivel 1948-ban államosították a brit vasútvonalakat.
Technikai jellemzők
Az LMS Ivatt Class 4 gőzmozdonyok számos technikai újítással rendelkeztek. A mozdony hajtását gőz biztosította, és a tervezése során különös figyelmet fordítottak a gazdaságosságra és hatékonyságra.
– Tengelyelrendezés: 2-6-0
– Teljesítmény: Közepes tehervonati feladatokra alkalmas
– Maximális sebesség: Kb. 70 km/h
– Méretek: Hossz: kb. 16,5 méter
– Üzemi tömeg: Kb. 70 tonna
– Futómű: Öt tengely, ebből három hajtott
– Fékrendszer: Gőzvezérelt fékek
– Vízkapacitás: Kb. 4545 liter (1000 gallon)
Szolgálati történelem
Az LMS Ivatt Class 4 mozdonyokat főként Nagy-Britanniában használták közepes távolságú tehervonati szolgálatokban. Az első példány 1947-ben állt szolgálatba, és egészen a 1960-as évekig aktívan üzemeltek. A British Railways alatt az Ivatt Class 4 mozdonyok széles körben elterjedtek, és megbízható munkagépeknek bizonyultak, jelentősen hozzájárulva a vasúti áruszállításhoz abban az időszakban.
A fokozatos dízelizáció és az elektromos mozdonyok elterjedése miatt az Ivatt Class 4-eket végül kivonták a forgalomból a 1960-as évek végén. A mozdonyok helyét modernebb, nagyobb teljesítményű dízel- és elektromos mozdonyok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A számos legyártott példány közül néhány megőrzésre került, és napjainkban is megtekinthető különböző brit vasúti múzeumokban. Ezek a mozdonyok népszerűek a vasúti rajongók körében, és gyakran részt vesznek nosztalgiavonatokkal kapcsolatos rendezvényeken. Az egyik legismertebb megőrzött példány a Severn Valley Railway vonalán található.
Érdekességek és kulturális hatás
Az LMS Ivatt Class 4 mozdonyok a vasúti történelem ikonikus részei, és a brit vasúti örökség fontos darabjai. Megjelenésük és megbízhatóságuk miatt sok vasúti modellező készítette el a modelleiket különböző méretarányokban. A mozdonyok gyakran jelennek meg brit vasúttörténeti könyvekben és dokumentumfilmekben. Rajongótáboruk a mai napig lelkes, számos internetes fórum és közösség foglalkozik a típussal.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Maximális sebesség | 70 km/h |
Hossz | 16,5 méter |
Üzemi tömeg | 70 tonna |
Futómű | Öt tengely, három hajtott |
Fékrendszer | Gőzvezérelt fékek |
Vízkapacitás | 4545 liter (1000 gallon) |
Hivatkozások
LMS Ivatt Class 4 Wikipédia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google