LMS Ivatt Class 4 gőzmozdony

Az LMS Ivatt Class 4 gőzmozdony a brit vasúti történelem egy különleges darabja, mely az 1940-es évek végén jelent meg, és a teher- és személyszállítás során egyaránt sokoldalúan bizonyított.

Történeti háttér és gyártás

A LMS Ivatt Class 4 gőzmozdony egy brit vasúti mozdonytípus, amelyet a London, Midland and Scottish Railway (LMS) számára fejlesztettek ki. A gőzmozdonyokat 1947 és 1952 között gyártották, miután George Ivatt, az LMS főmérnöke megtervezte őket. Az Ivatt Class 4 a meglévő LMS Class 2-es gőzmozdonyok továbbfejlesztéseként született meg, hogy megfeleljen az újabb követelményeknek és hatékonyabb legyen a középtávú tehervonati szolgálatokban.

Az Ivatt Class 4-ből összesen 162 darabot gyártottak. A gyártást az LMS Crewe-i műhelyei végezték. Az 1947-es gyártási évet követően a mozdonyok nagy részét már a British Railways alatt gyártották, mivel 1948-ban államosították a brit vasútvonalakat.

Technikai jellemzők

Az LMS Ivatt Class 4 gőzmozdonyok számos technikai újítással rendelkeztek. A mozdony hajtását gőz biztosította, és a tervezése során különös figyelmet fordítottak a gazdaságosságra és hatékonyságra.

Tengelyelrendezés: 2-6-0
Teljesítmény: Közepes tehervonati feladatokra alkalmas
Maximális sebesség: Kb. 70 km/h
Méretek: Hossz: kb. 16,5 méter
Üzemi tömeg: Kb. 70 tonna
Futómű: Öt tengely, ebből három hajtott
Fékrendszer: Gőzvezérelt fékek
Vízkapacitás: Kb. 4545 liter (1000 gallon)

Szolgálati történelem

Az LMS Ivatt Class 4 mozdonyokat főként Nagy-Britanniában használták közepes távolságú tehervonati szolgálatokban. Az első példány 1947-ben állt szolgálatba, és egészen a 1960-as évekig aktívan üzemeltek. A British Railways alatt az Ivatt Class 4 mozdonyok széles körben elterjedtek, és megbízható munkagépeknek bizonyultak, jelentősen hozzájárulva a vasúti áruszállításhoz abban az időszakban.

A fokozatos dízelizáció és az elektromos mozdonyok elterjedése miatt az Ivatt Class 4-eket végül kivonták a forgalomból a 1960-as évek végén. A mozdonyok helyét modernebb, nagyobb teljesítményű dízel- és elektromos mozdonyok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A számos legyártott példány közül néhány megőrzésre került, és napjainkban is megtekinthető különböző brit vasúti múzeumokban. Ezek a mozdonyok népszerűek a vasúti rajongók körében, és gyakran részt vesznek nosztalgiavonatokkal kapcsolatos rendezvényeken. Az egyik legismertebb megőrzött példány a Severn Valley Railway vonalán található.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LMS Ivatt Class 4 mozdonyok a vasúti történelem ikonikus részei, és a brit vasúti örökség fontos darabjai. Megjelenésük és megbízhatóságuk miatt sok vasúti modellező készítette el a modelleiket különböző méretarányokban. A mozdonyok gyakran jelennek meg brit vasúttörténeti könyvekben és dokumentumfilmekben. Rajongótáboruk a mai napig lelkes, számos internetes fórum és közösség foglalkozik a típussal.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 2-6-0
Maximális sebesség 70 km/h
Hossz 16,5 méter
Üzemi tömeg 70 tonna
Futómű Öt tengely, három hajtott
Fékrendszer Gőzvezérelt fékek
Vízkapacitás 4545 liter (1000 gallon)

Hivatkozások

LMS Ivatt Class 4 Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google