Történeti háttér és gyártás
A LMS Royal Scot Class 6100 Royal Scot gőzmozdony előállítása az 1920-as évek végén kezdődött, válaszul az Egyesült Királyság vasúti közlekedésének növekvő igényeire. Az LMS (London, Midland and Scottish Railway) megrendelésére a mozdonyokat a North British Locomotive Company gyártotta, Glasgow-ban. A sorozat gyártása 1927-ben kezdődött, és az összesen 70 példány készült el. A Royal Scot Class mozdonyok fejlesztésének célja az volt, hogy a hosszú távú, gyors személyszállító vonatok igényeit kielégítse.
Technikai jellemzők
A Royal Scot Class 6100 egy hagyományos brit gőzmozdony, amely a 4-6-0 tengelyelrendezésű típusok közé tartozik. Ez azt jelenti, hogy négy elülső vezetőtengelye, hat hajtótengelye és egyetlen hátulsó tengelye van. A mozdony teljesítménye meghaladja a 2000 lóerőt, maximális sebessége 153 km/óránál is több lehetett. A mozdony hossza körülbelül 21 méter, tömege pedig 78 tonna volt. A gőzüzemű meghajtás korszerű technikákat alkalmazott, hogy a lehető legnagyobb hatékonysággal működjön.
Szolgálati történelem
A LMS Royal Scot Class mozdonyait főként a brit vasúthálózat fővonalain használták, ahol gyorsszolgálati vonatok vontatására alkalmazták. Az első példány 1927-ben készült el, és a mozdonyok aktív szolgálatban a második világháború utánig maradtak. Ekkor számos mozdonyt modernizáltak, és egészen az 1960-as évekig szolgáltak. A mozdonyok a brit vasúti közlekedés ikonjává váltak, és hozzájárultak a gyors utasszállítás fejlődéséhez.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Royal Scot Class mozdonyok közül több is fennmaradt, egyes példányok ma is megtekinthetők különböző brit vasúti múzeumokban. Az egyik híres fennmaradt példány az LMS Royal Scot Class 6100, amely a brit vasúti örökség részeként rendszeresen részt vesz nosztalgiavonatok szervezésében is.
Érdekességek és kulturális hatás
- A Royal Scot mozdonyok részt vettek nemzetközi kiállításokon, így az 1933-as Chicago-i Világkiállításon is, ahol nagy közönségsikert arattak.
- A mozdonyok jelentős szerepet játszottak a brit közlekedés fejlődésében, és a vasúti modellgyűjtők körében is népszerűek, számos méretarányos modell készült róluk.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Teljesítmény | Több mint 2000 lóerő |
Maximális sebesség | 153 km/h |
Hossz | 21 méter |
Tömeg | 78 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LMS_Royal_Scot_Class_6100_Royal_Scot
Képek
Források: Wikipédia, Google