LMS Stanier Class 5 4-6-0 gőzmozdony

Az LMS Stanier Class 5 4-6-0 gőzmozdony, közismertebb nevén a Black Five, a brit vasúti történelem ikonikus szereplője, amely megbízhatóságával és sokoldalúságával vívott ki elismerést.

Történeti háttér és gyártás

Az LMS Stanier Class 5 4-6-0 gőzmozdonyt, közismertebb nevén a „Black Five”-ot, Sir William Stanier tervezte az LMS számára. A mozdony gyártása 1934-ben kezdődött, hogy kielégítse az LMS növekvő szükségleteit a megbízható és sokoldalú, középkategóriás vontatójárművek iránt. Az igény egy olyan mozdonyra vonatkozott, amely képes kezelni mind a személy-, mind a tehervonatokat a brit szigetek változatos pályáin.

A Black Five mozdonyokat az LMS (London, Midland and Scottish Railway) megrendelésére gyártották, és egyes példányokat más gyárak, például a Crewe Works és a Derby Works is előállítottak. A gyártás egészen az 1950-es évek közepéig tartott, és összesen több mint 800 példány készült.

Technikai jellemzők

A Stanier Class 5 mozdonyok gőzhajtásúak, és 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeznek. Ez a konfiguráció ideális volt a brit vasúti hálózat számára, biztosítva a megfelelő tapadást és stabilitást. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 113 km/h volt, ami lehetővé tette számukra mind a gyors, mind a lassabb vonatok hatékony vontatását.

A mozdonyok hossza körülbelül 19,4 méter volt, míg a magasságuk 3,96 méterre rúgott. A hajtásrendszerük két nagynyomású hengert tartalmazott, amelyek a kazántól kapták a szükséges gőzt. Az egyszerű, de hatékony kialakításuk miatt a „Black Five”-ok különösen könnyen karbantarthatók voltak.

Szolgálati történelem

A Stanier Class 5 mozdonyokat szerte az Egyesült Királyságban használták, és számos vasúttársaság flottájában szolgáltak. Kiváló teljesítményüknek és sokoldalúságuknak köszönhetően hamar népszerűvé váltak, mind a személy-, mind a teherszállításban részt vettek. Az 1960-as években kezdődött meg a fokozatos kivonásuk a forgalomból, amit a dízel- és villanymozdonyok előretörése okozott. Az utolsó példányokat az 1960-as évek végén selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Szerencsére a „Black Five” mozdonyok közül több mint 18 példány megmaradt, és ezek közül sokan még ma is nosztalgiavonatokon közlekednek az Egyesült Királyságban. Számos múzeumban is megtekinthetők, köztük a National Railway Museumban Yorkban. Ezek a megőrzött példányok fontos részei a brit vasúttörténetnek, és a rajongók körében különösen népszerűek.

Érdekességek és kulturális hatás

A LMS Stanier Class 5 mozdonyok kulturális ikonná váltak az Egyesült Királyságban. Becenevük, a „Black Five”, a sötét színükre és a típusszámra utal. Ezek a mozdonyok gyakran szerepelnek modellvasutak különböző méretarányú változataiban, és népszerűek a vasútrajongók körében. Többször megjelentek filmekben és irodalmi művekben is, mint a brit ipari örökség szimbólumai.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 113 km/h
Hossz 19,4 méter
Magasság 3,96 méter
Gyártási év 1934

Hivatkozások

LMS Stanier Class 5 4-6-0 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google