LMS Stanier Class 5 4-6-0 5000 gőzmozdony

Az LMS Stanier Class 5 4-6-0 5000 gőzmozdony a brit vasút történelem egyik ikonikus járműve, amely megbízhatóságával és teljesítményével meghódította a vasúti pályákat a 20. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

A LMS Stanier Class 5 4-6-0 5000 gőzmozdonyt a London, Midland and Scottish Railway (LMS) megbízásából készítették. A mozdony tervezését Sir William Stanier irányította, aki az LMS főmérnöke volt. Az LMS igényei szerint a mozdonyt 1935-ben gyártották, mint része a nagyszabású fejlesztési programnak, amely a vasúti szolgáltatások modernizálását célozta meg. A mozdonyt kifejezetten a közepes és nagy távolságú személyszállításra tervezték. A gyártási helyszín a Crewe Works volt, amely az LMS egyik legfontosabb gyártóüzeme. A megrendelés teljesítésével összesen több mint 800 példány készült ebből a típusból, azonban a konkrét 5000-es sorozatszámú mozdony egyedi példány volt az LMS flottájában.

Technikai jellemzők

Az LMS Stanier Class 5 4-6-0 gőzmozdony egy 4-6-0 tengelyelrendezésű gép, ami azt jelenti, hogy négy vezető és hat hajtott kerékpárral rendelkezik. Hajtását gőz biztosítja, amelyet mozdony kazánja állít elő. A mozdony teljesítménye körülbelül 1,250 lóerő volt, amely elegendő volt ahhoz, hogy nagy terhelés mellett is elérje a 110 km/h sebességet.

  • Teljes hossza: körülbelül 19,35 méter
  • Magassága: körülbelül 3,95 méter
  • Tömege: 75 tonna
  • Tengelytáv: 4,11 méter
  • Futómű: 4-6-0
  • Fékrendszer: Vacuum fék
  • Kazán nyomás: 225 psi

Szolgálati történelem

Az LMS Stanier Class 5 5000 számú mozdony leginkább az Egyesült Királyság területén működött. Széleskörű alkalmazása miatt az 5000 sorozatszámú mozdony számos személyszállító és tehervonatot húzott. 1935-ben kezdte meg működését és a brit vasúti közlekedés egyik alapvető elemévé vált. Az 1960-as évek végére, a dízel- és elektromos mozdonyok térhódítása miatt, fokozatosan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az LMS Stanier Class 5 5000 számú mozdonyt a kivonás után megőrizték és a brit vasúti örökség részeként tartják számon. Az 5000-es sorozatszámú mozdony jelenleg a National Railway Museum részét képezi Yorkban, ahol a látogatók megtekinthetik. A múzeumban való szereplése során számos rendezvényen is részt vesz, bemutatva a múlt vasúti technológiájának nagyszerűségét.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LMS Stanier Class 5 5000 mozdonyt gyakran „Black Five”-ként emlegetik, ami a teljes sorozatra utaló becenév. A „Black Five” elnevezés a mozdonyok jellegzetes fekete színére utal. A típus a brit vasút történetének ikonikus része, és számos történet és könyv említi meg. Modellvasúti gyártók is gyakran készítenek méretarányos változatokat a rajongók számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LMS_Stanier_Class_5_4-6-0_5000

Képek

Források: Wikipédia, Google