LMS Stanier Class 5 4-6-0 5231 gőzmozdony

Az LMS Stanier Class 5 4-6-0 5231 gőzmozdony ikonikus példája annak, hogyan formálta a brit vasutakat a 20. században, a megbízhatóság és a hatékonyság középpontba állításával.

Történeti háttér és gyártás

Az LMS Stanier Class 5 4-6-0 5231 gőzmozdony a London, Midland and Scottish Railway (LMS) számára készült, és 1936-ban gyártották. A mozdonyt Sir William Stanier tervezte, aki az LMS főmérnöke volt. Ennek a típusnak a kifejlesztése az igények növekedése miatt történt, hogy erőteljesebb és hatékonyabb gőzmozdonyokat biztosítsanak az egyre sűrűbb és igényesebb vasúti forgalom számára. A gyártást Crewe-ban végezték, az egyik legnagyobb vasúti mérnöki központban az Egyesült Királyságban.

Technikai jellemzők

Az LMS Stanier Class 5 4-6-0 egy gőzmeghajtású mozdony. A 4-6-0-as tengelyelrendezés azt jelenti, hogy négy kormányzott kerék van elöl, hat hajtott kerék középen és nincs kormányzott kerék hátul. A mozdony maximális sebessége 120 km/h körül mozog, ami igen figyelemreméltó egy gőzmozdony esetében. A kazán nyomása elérheti a 225 psi-t, és a tengelyterhelés optimalizált a különböző terhelésekhez, ami a sokoldalúságot szolgálja.

Szolgálati történelem

Az LMS Stanier Class 5 mozdonyokat széles körben alkalmazták Angliában, mind személyszállító, mind teherfuvarozó vonatokban. Közismerten megbízható és sokoldalú mozdonyok voltak, így több évtizeden keresztül maradtak forgalomban. A British Railways (BR) égisze alatt is szolgáltak, miután az LMS-t integrálták a BR-be. A mozdonyokat az 1960-as évek közepén kezdték kivonni a forgalomból a dízel- és elektromos mozdonyok térnyerése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 5231-es számú mozdony jelenleg múzeumi környezetben van megőrizve, és fontos történelmi emlékként szolgál az Egyesült Királyság vasúti örökségében. Az ilyen mozdonyokat gyakran állítják helyre és használják különleges nosztalgiavonatokon, ami lehetőséget ad a közönség számára, hogy megtapasztalják a gőzmozdonyok korának hangulatát. A megőrzött példányok közül több is működőképes állapotban van, és rendszeresen részt vesznek bemutatókon és ünnepi eseményeken.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LMS Stanier Class 5 4-6-0 mozdonyok, közismertebb nevükön „Black Five”, rendkívül népszerűek a vasútbarátok körében. Az ilyen mozdonyok gyakran felbukkannak modellvasutak részeként, és számos gyártó készít méretarányos modelleket a gyűjtők számára. A mozdonyoknak nincs külön beceneve, de „Black Five” néven ismerték őket, köszönhetően a fekete festésüknek és az 5-ös osztályjelölésnek. A brit vasúttörténet egy ikonikus részét képezik, és gyakran említik történelmi vonatkozásaik miatt filmekben és könyvekben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Maximális sebesség 120 km/h
Kazán nyomása 225 psi
Tengelyelrendezés 4-6-0

Hivatkozások

További információ az LMS Stanier Class 5 4-6-0 5231 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google