Történeti háttér és gyártás
A LNER Class A4 4483 Kingfisher egy híres brit gőzmozdony, amelyet a London and North Eastern Railway (LNER) számára fejlesztettek ki. Az A4-es osztályba tartozó mozdonyokat Sir Nigel Gresley tervezte, azzal a céllal, hogy kiemelkedő sebességet és hatékonyságot érjenek el az expressz vonatok számára. Az osztály híres volt az aerodinamikus dizájnjáról, amely a korszakban úttörőnek számított. A Kingfisher 1936-ban készült el, és a Doncaster Works volt a gyártás helyszíne.
Technikai jellemzők
Az LNER Class A4 Kingfisher gőzmozdony technikai jellemzői lenyűgözőek voltak a maguk idejében. A mozdony hajtásrendszere gőzüzemű volt, amit egy háromhengeres rendszerrel oldottak meg. A maximális sebesség elérte a 145 km/h-t, ami kiemelkedőnek számított az 1930-as években. A tengelyelrendezést 4-6-2-es konfiguráció alkotta, amely optimális stabilitást és sebességet biztosított. A Kingfisher hossza körülbelül 21 méter volt, magassága pedig körülbelül 4 méter. A mozdonyok kazánnyomása 250 psi volt, ami jelentős teljesítményt biztosított.
Szolgálati történelem
A Kingfisher szolgálata alatt az Egyesült Királyságban közlekedett, főként expressz utasszállító vonatok élén. A mozdony kiváló teljesítményt nyújtott, és az utasok körében is népszerű volt. Az A4-es osztály fontos szerepet játszott a gyors és hatékony vasúti közlekedésben az LNER vonalain. A Kingfisher 1962-ben vonult ki a szolgálatból, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan felváltották a modernebb dízel- és villanymozdonyok.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs megőrzött példánya a Kingfishernek, csak néhány más A4-es mozdony maradt fenn. Az egyik legismertebb megmaradt példány a híres Mallard, amely a világ leggyorsabb gőzmozdonya. Az A4-es osztály többi fennmaradt példánya múzeumokban tekinthető meg az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban.
Érdekességek és kulturális hatás
Az LNER Class A4 mozdonyok közismertté váltak az Egyesült Királyságon kívül is, részben a Mallard világrekordjának köszönhetően. Modellvasúti gyártók, mint például a Hornby, számos méretarányos modellt készítettek az A4-es osztályról, ami népszerűvé tette a vasútmodellezők körében. A Kingfisher és társai az idő múlásával a brit vasúttörténet ikonikus részeivé váltak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1936 |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Maximális sebesség | 145 km/h |
Kazánnyomás | 250 psi |
Hossz | Kb. 21 méter |
Magasság | Kb. 4 méter |
Hivatkozások
LNER Class A4 4483 Kingfisher Wikipédia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google