LNER Class ES1 elektromos mozdony

Az LNER Class ES1 elektromos mozdony a 20. század elején kibővítette az elektromos vonatok határait, amikor elsőként használták őket Anglia meredek pályaszakaszain.

Történeti háttér és gyártás

Az LNER Class ES1 egy korai elektromos mozdony, amelyet az Egyesült Királyságban gyártottak. A mozdonyt a North Eastern Railway (NER) rendelte meg, hogy megfeleljen az elektromos üzemű vasutak növekvő igényének a 20. század elején. A gyártás 1903-ban kezdődött meg, a cél pedig az volt, hogy nagyobb hatékonyságot érjenek el a vasúti közlekedésben az akkori dízel- és gőzmozdonyokhoz képest.

A mozdonyok gyártását a British Thomson-Houston és a Brush Electrical Engineering Company vállalta. Összesen két példány készült belőlük, amelyek az akkor újdonságnak számító technológia kísérleti modelljei voltak.

Technikai jellemzők

Az LNER Class ES1 elektromos mozdonyokat villanymotor vezérelte, melyek 600 V egyenárammal működtek. Egyedi, Bo+Bo tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy összesen négy tengelyük volt, két külön motorkocsi keretben.

A mozdonyok teljesítménye körülbelül 640 lóerő volt, ami lehetővé tette számukra, hogy akár 45 mph (72 km/h) sebességet is elérjenek. A mozdonyok főként teherszállításra és rendezési feladatokra használták őket, így nem kifejezetten személyszállításra tervezték.

Szolgálati történelem

Az ES1 mozdonyokat a Newcastle és Shildon közötti vonalakon használták. Fő céljuk az árufuvarozás és a helyi vonalakon történő rendezési munka volt. Az elektromos üzemmódnak köszönhetően csendes és hatékony munkavégzést biztosítottak, ami előnyös volt a sűrűn lakott területeken.

A mozdonyokat egészen az 1960-as évekig használták, ekkor vonták ki őket a forgalomból, mivel az újabb technológiák átvették a szerepüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az LNER Class ES1 egyik példánya megmaradt, és jelenleg a National Railway Museum, Shildon kiállításán van megtekinthető. Ez a múzeum célja, hogy megőrizze és bemutassa az Egyesült Királyság vasúti történelmét, és az ES1 mozdony jelentős része ennek a történetnek.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Az ES1 mozdonyokat gyakran „Battery Locomotive” becenévvel illették, annak ellenére, hogy valójában nem akkumulátoros meghajtással működtek.
  • A kezdeti időkben szokatlan megjelenésük és meghajtási módjuk miatt sok vasútbarát külön figyelmet szentelt nekik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Teljesítmény 640 lóerő
Maximális sebesség 72 km/h
Tengelyelrendezés Bo+Bo
Üzemmód 600 V egyenáram

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_ES1

Képek

Források: Wikipédia, Google