LNWR 18in Goods Class gőzmozdony

Az LNWR 18in Goods Class gőzmozdony a brit ipari innovációk egyik ikonikus képviselője volt, amely hatékony teljesítményével forradalmasította az áruszállítást a 19. században.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR 18in Goods Class gőzmozdonyt a London and North Western Railway (LNWR) fejlesztette ki 1880-ban. A korabeli vasúti igényekhez igazodva a mozdonyokat elsősorban teherszállításra tervezték. Az igény ezen járművek iránt a vasúti áruszállítás fellendülése miatt merült fel, így a mozdonyok főleg a nehezebb tehervonatok mozgatásában vettek részt. A mozdonyokat Crewe városában gyártották, és a gyártásukat az LNWR Crewe Works végezte. Összesen 310 darab készült ebből a típusból a gyártási periódus alatt.

Technikai jellemzők

Az LNWR 18in Goods Class gőzmozdony gőzmeghajtású volt, amely korának egyik meghatározó technológiája. A mozdonyok 0-6-0 tengelyelrendezésűek, ami azt jelenti, hogy három hajtott tengellyel rendelkeztek, és nem volt vezető- vagy futókerekük. Ezen elrendezés előnye, hogy nagyobb vonóerőt biztosít tehervonatok számára. Az ilyen típusú mozdonyok nem voltak kimondottan nagy sebességűek, de nagy vonóerejük miatt ideálisak voltak nehéz teherszállítmányok mozgatására. A pontos teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre, de a mozdonyok jelentős terhet tudtak elhúzni.

Szolgálati történelem

Az LNWR 18in Goods Class mozdonyait az Egyesült Királyság területén használták, főként teherszállítási célra. Az 1880-as gyártásuk után hosszú ideig szolgálatban voltak, és a London and North Western Railway vonalain közlekedtek. A mozdonyok jól szolgáltak, tekintettel arra, hogy a korai 20. században is találkozhattunk velük. A pontos kivonási időpontról nincs információ, de a dízel és elektromos mozdonyok elterjedése után fokozatosan vonták ki őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, nem maradt fenn egyetlen eredeti LNWR 18in Goods Class gőzmozdony sem a mai napig. Ebből a típusból nem található megőrzött példány sem múzeumokban, sem nosztalgiavonatok részeként. Ez a veszteség a vasúttörténet szempontjából jelentős, hiszen ezek a mozdonyok fontos szerepet játszottak az ipari forradalom utáni brit vasútfejlődésben.

Érdekességek és kulturális hatás

Noha az LNWR 18in Goods Class mozdonyok nem maradtak fenn, a modellvasúti kultúrában és történeti dokumentumokban tovább élnek. Az ilyen típusú mozdonyok gyakran jelennek meg modellvasúti kiállításokon, és különféle vasúti könyvekben is foglalkoznak velük. A mozdonyok egyszerű, de robusztus kialakítása miatt az angol vasúti történelem rajongói körében népszerűek maradtak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

További információ a Wikipedia oldalán

Képek

Források: Wikipédia, Google